Aya Talmon

Aya Talmon studeert dit jaar af aan de Filmacademie in de richting Scenario.

Aya heeft altijd al een liefde gehad voor het geschreven woord, maar zocht lang naar de perfecte vorm om dit in uit te drukken. Aangezien Aya ook een liefde heeft voor film, komt ze terecht op de website van de Filmacademie. Ze vroeg zich al langer af of scenario schrijven iets voor haar was, maar twijfelde of ze het zou kunnen. Tijdens het schrijven van het scenario voor de toelating valt alles op zijn plek. Aya weet nu zeker dat dit de perfecte opleiding voor haar is. Een andere opleiding als tweede keus bestond er voor Aya niet, dit was wat ze moest en zou doen.

Pitchbijbel
Hoewel veel studenten de opleiding afronden met een afstudeerfilm, is dit niet voor alle studenten het geval. Aya is hier een voorbeeld van, maar ze heeft het laatste jaar zeker niet stilgezeten. Zij heeft zich met andere projecten beziggehouden. Zo is zij onder andere het afgelopen jaar intensief bezig geweest met het researchen en schrijven van een seriebijbel en afleveringen voor haar eigen dramedy. Deze serie gaat over een verslaafde schoolverlater met een saaie baan. Ze verlangt naar vriendschap, maar worstelt met sociale angst. Haar drugsgebruik ziet ze als een hobby, maar na een bijna-doodervaring besluit ze haar leven te veranderen. Ze komt terecht in een zelfhulpgroep, waar ze steun en liefde krijgt, terwijl ze worstelt met zowel zichzelf als de strenge, gelovige ideologie van de groep. Hoewel de serie nu enkel nog op papier bestaat, broeit er zeker een idee bij Aya om dit in de toekomst aan een omroep of streamingdienst te pitchen. Tijdens de opleiding heeft ze ook geleerd hoe ze een pitchbijbel moet schrijven, waarmee ze organisaties zou kunnen benaderen.

Herkenningspunt
Voor Aya is het belangrijk dat ze zich altijd op een bepaalde manier kan identificeren met haar karakters. Ook al zijn de externe problemen van een karakter compleet anders dan die van haarzelf, ze zorgt er toch voor dat er altijd wel ergens een herkenningspunt is. Dit is voor haar ook een vorm van verwerking van gebeurtenissen in haar persoonlijke leven. Aya noemt de karakters die ze interessant vindt om te beschrijven ook wel ‘grijze personen’. Ze zijn niet helemaal goed of slecht, maar gecompliceerde personen die elk hun eigen specifieke beweegredenen hebben.

Aya heeft naast het schrijven van haar eigen scenario ook stage gelopen bij Leila Sahir. De twee leerden elkaar kennen via de Filmacademie, waar Leila zelf vorig jaar afstudeerde. Aya liep stage als assistent en werkte onder andere mee aan de productie van Leila’s nieuwe serie. Dit hield in dat ze bij elke meeting aanwezig was, notuleerde en research deed. Ze kreeg bij deze stage veel ruimte om haar mening te geven over het bestaande scenario en er werd goed naar haar stem geluisterd. Aya: ‘Als ik dacht dat iets een goed idee was voor de serie, kreeg ik de vrijheid om hiervoor te vechten, het is fijn om het gevoel te krijgen dat je serieus genomen wordt.’ Deze stage was voor Aya een erg fijne en belangrijke leerplek waar ze veel nieuwe mensen heeft ontmoet en heeft geleerd hoe het er in de “echte” wereld aan toe gaat.

Vrijheid
De Filmacademie was voor Aya een plek die veel deuren voor haar heeft geopend. ‘Je krijgt de vrijheid om fouten te maken en te veranderen van gedachten. Als je toch niet helemaal blij bent met een plan, krijg je de vrijheid om een ander project op te pakken. Dit zou in het werkveld niet zo gewaardeerd worden, maar zo krijg je op de Filmacademie de kans om je te ontwikkelen.’ Aya heeft veel nieuwe mensen ontmoet die haar hebben geholpen tijdens de opleiding. Het gaat er bij het ontmoeten van nieuwe mensen voor Aya niet eens om dat je een bepaald netwerk opbouwt, maar ze hecht vooral veel waarde aan het bespreken van haar plannen met andere creatieve mensen. ‘Het fijne aan mijn scenarioklas was dat we met zijn allen konden praten over alle scenario’s waar we mee bezig waren en elkaar feedback en complimenten gaven.’

Writers rooms
Ondanks dat je student bent, krijg je dus veel verantwoordelijkheid en word je zo in het diepe gegooid en klaargestoomd voor de filmwereld. Na haar afstuderen gaat Aya door met assisteren bij Leila Sahir, waar ze volgend jaar een aflevering hoopt te schrijven voor een serie. Ook is ze van plan als zelfstandig scenarist in verschillende writers rooms te werken en te schrijven voor series. In de toekomst wil Aya zich blijven focussen op series in het genre drama of drama-komedies, die zich focussen op sociaal-maatschappelijke aspecten. Voor andere mogelijkheden sluit ze zich echter niet af en ze wil vooral dingen blijven maken waar mensen zichzelf in herkennen, waarvan ze houden en om kunnen lachen en waar ze zich vooral een beetje minder eenzaam door voelen.

Naar de bio van Aya Talmon

Delen