Gilles Vink en Stevenson Lacroes

Gilles Vink en Stevenson Lacroes studeren dit jaar af aan de Filmacademie in de specialisatie Visual Effects (VFX).

Gilles had op de middelbare school altijd al een grote interesse in computers en computerprogramma’s. Toen hij zich ging verdiepen in mogelijke vervolgstudies, ontdekte hij de opleiding Visual Effects van de Filmacademie. Hoewel zijn interesse in eerste instantie in de techniek lag en de filmkant er meer toevallig bijkwam, was deze opleiding uiteindelijk voor hem de perfecte combinatie van creativiteit en techniek.

Voor Stevenson gold eigenlijk precies het omgekeerde. Voordat hij aan deze opleiding begon, was hij bezig met een opleiding in animatiefilm. Hier kwam hij in aanraking met 3D en diverse visual effects en stelde vast dat dit hem ook erg interesseerde. Hij besloot zich aan te melden bij de Filmacademie.  

 

Specialiteit
Bij Visual Effects wordt als het ware alles wat niet mogelijk is om te draaien, achteraf digitaal toegevoegd. Tijdens de opleiding hebben de meeste studenten hun eigen specialiteit. Dit zorgt ervoor dat er in de postproductie van films door de hele klas wordt samengewerkt om het gewenste resultaat te halen. Je zit in een jaar met 18 medestudenten, maar op de hele afdeling zitten rond de 60 studenten. Om een shot perfect te krijgen, gaat het langs allerlei verschillende mensen die om de beurt dat waar ze gespecialiseerd in zijn het beste kunnen toepassen op het shot. Stevenson is een zogeheten Generalist, wat inhoudt dat hij in principe van alle vlakken van Visual Effects wel kennis heeft. Gilles is gespecialiseerd als Technical Director en zorgt dat anderen zich alleen op het creatieve aspect hoeven te focussen.

Hoewel het grootste deel van Visual Effects plaatsvindt na afloop van de draaidagen, is het zeker op set ook van groot belang dat de nodige voorbereiding wordt getroffen voor de effecten die later moeten worden toegevoegd. Een kleine misberekening kan er namelijk voor zorgen dat iets veel meer tijd kost in postproductie of zelfs niet meer mogelijk is. Bij één van de producties waaraan Stevenson en Gilles hebben meegewerkt, moesten ze een groep van 25 mensen laten lijken op een grote meute van minstens 100 man. Hierbij was het op de draaidag heel belangrijk dat deze mensen binnen bepaalde kaders zouden bewegen en absoluut niet door elkaar zouden gaan lopen. Doordat dit goed gecommuniceerd was op de set, kon het er uiteindelijk heel realistisch uitzien op beeld. Soms is het ook gokken tijdens de draaidag. Zo moest Stevenson er een keer voor zorgen dat een vuurtoren die uitstond, op beeld licht zou geven. Omdat er geen goede monitoren aanwezig waren op set, was het lastig in te schatten hoe het uiteindelijk over zou komen op beeld. Gelukkig was alles goed in beeld gebracht en kwam het er goed uit te zien.

Samenwerking
Om de visual effects uiteindelijk zo goed mogelijk te laten overkomen, is er op set vooral veel samen-werking nodig tussen alle partijen. Zo moet de regisseur duidelijk weten wat er moet gebeuren en dit weer communiceren naar de mensen achter de camera. Alle kennis en ideeën moeten op één plek samenkomen om één shot mogelijk te maken. Achteraf is het ook belangrijk dat de mensen van de montage precies weten wat er nog moet gebeuren bij Visual Effects. Zowel Stevenson en Gilles vinden de samenwerking tussen alle departementen één van de meest waardevolle aspecten van hun opleiding aan de Filmacademie. Het is enorm waardevol om met zoveel verschillende mensen met verschillende kwaliteiten om te gaan op één grote creatieve leerschool. Visual Effects is echter wel vaak de onzichtbare en soms ondankbare taak binnen de productie van een film. ‘Als het goed is gegaan ziet niemand het, maar als het fout gaat merkt iedereen het op,’ aldus Gilles. Hij vond het vooral heel leuk dat de opleiding voor hem echt een technische uitdaging was. Voor Stevenson sprong juist de creatieve kant er meer uit: ‘Het is heel fijn dat je als creatieveling de kans krijgt om binnen VFX op een creatieve manier problemen op te lossen.’

Drive
Stevenson en Gilles zouden de opleiding zeker aanraden aan toekomstige studenten. ‘Het is vooral belangrijk dat mensen zeker weten dat ze echt enorm enthousiast worden van visual effects, het moet echt je passie zijn.’ Hoewel mensen vaak bang zijn dat de opleiding te technisch of te moeilijk is, zijn Stevenson en Gilles van mening dat je de specifieke skills en technieken die erbij komen kijken uiteindelijk allemaal kunt leren, als je de drive maar hebt om te leren.

Zowel Stevenson als Gilles zullen met hun skills Nederland verlaten en in het buitenland aan de slag gaan. Stevenson vertrekt na de zomer naar Denemarken om er te gaan werken bij Ghost VFX als Generalist TD. Gilles zal na zijn afstuderen aan de slag gaan in Berlijn bij RISE als Pipeline TD.

Naar de bio van
Stevenson Lacroes
Gilles Vink
 

Delen