Waar kies jij voor in studiejaar 2017-2018?

Gepubliceerd op

Keuzes, keuzes, keuzes. Je weet al jaren dat je aan de Nederlandse Filmacademie wilt studeren en nu is het dan zo ver. Je mag je eindelijk aanmelden. Maar de Filmacademie biedt maar liefst 9 afstudeerrichtingen aan. En nu? Heb jij er al over nagedacht wat jij precies wilt?

Keuzes, keuzes, keuzes. Je weet al jaren dat je aan de Nederlandse Filmacademie wilt studeren en nu is het dan zo ver. Je mag je eindelijk aanmelden. Maar de Filmacademie biedt maar liefst 9 afstudeerrichtingen aan. En nu? Heb jij er al over nagedacht wat jij precies wilt? 

Wij zetten het voor je op ’n rijtje.

Regie fictie
Een fictiefilm is gebaseerd op een bedacht verhaal dat wordt vormgegeven in een eigen, nieuwe realiteit. De regisseur is artistiek eindverantwoordelijk voor de film. Een creatieve en persoonlijke visie zijn noodzakelijk. De taak van de regisseur is om die visie onder woorden te brengen en met alle andere vakmensen samen te werken voor het beste resultaat.  

Regie docu
Voor documentaires is de realiteit het uitgangspunt. De visie van de regisseur is leidraad en inspireert en motiveert, zowel voor als achter de camera. Regisseurs worden aan de Filmacademie opgeleid om documentaires te maken waarbij het verhaal zowel in beeld als geluid wordt verteld en waarbij de persoonlijke visie van de regisseur belangrijk is.  

Productie
Een producent creëert de mogelijkheden voor het realiseren van documentaires, speelfilms of televisieproducties. Dat geldt voor het zakelijke en organisatorische deel, maar ook voor het inhoudelijke. Het vak van de producent is een vorm van management met een creatieve component.  

Scenario
De scenarist bedenkt een concept voor een verhaal en werkt dit uit tot een scenario. een beschrijving van de scenes die samen een film- of televisieproduct vormen. Langs verhaallijnen beschrijf je de beelden en geluiden, waaronder de dialogen. Het scenario vormt als het ware de handleiding voor de crew en cast. 

Cinematography
Een cameraman of cinematographer is eindverantwoordelijk voor het beeld van een film. Door middel van beeldcompositie geeft een cinematographer een stempel op de stijl van de film, artistiek en inhoudelijk. Nauwe samenwerking met alle andere disciplines is essentieel.

Production design
De production designer ontwerpt in overleg met de regisseur het vormgevende concept van een film of tv-programma. Je zorgt dat de wereld van het scenario werkelijkheid wordt en creëert zo een geloofwaardige wereld rondom de personages uit het verhaal. Decors, locaties, rekwisieten en special effects passen in een voor de film ontworpen sfeer en tijdsbeeld. 

Sound design
In film gaat het om beeld én geluid. De sound designer geeft vorm aan alles wat er te horen is. Het vak is een combinatie van drie specialismen: geluidsopname, geluidsmontage en mixage. De samenhang en interactie tussen deze onderdelen zorgt (mede) voor de inhoud van het beeld en speelt dus een belangrijke rol in de film. 

Montage
De editor brengt een ordening aan in al het opgenomen beeld- en geluidsmateriaal om zo een verhaal te vertellen. Je zet het materiaal in de juiste volgorde en zorgt ervoor dat de juiste takes van een bepaalde opname worden gebruikt en dat al het materiaal een logisch en helder te volgen verhaal vertelt. Een editor neemt (in samenspraak met de regisseur) montagebeslissingen over inhoud, beeldvolgorde, continuïteit etc.  

IMVFX
Film en immersive media vormen een vernieuwende en uitdagende combinatie. Bij Immersive media/Real-time sorytelling gaat het om het vertellen van een interactief cinematografisch verhaal. Bij de richting van Visual effects leer je onder andere 3D beelden te maken die geïntegreerd worden in live-action locatie en studio-opnames. Het terrein van IMVFX is voortdurend in beweging en ontwikkeling. De Nederlandse Filmacademie staat bekend als een van de meest vooruitstrevende scholen op het gebied van Virtual Reality en Immersive Media. 

Ben jij er uit? Weet je waar jouw passie ligt. Klik dan gauw verder om je aan te melden. 

Delen