Geluid met een verhaal

Het traantje dat - zo vlak voor het einde van de dramafilm die je laatst zag - over je wangen drupte? Hoogstwaarschijnlijk het werk van een Sounddesigner. Die kicken op het emotioneel manipuleren van hun publiek. Net als Freek. 

“Ken je die scene uit The King’s speech, dat de koning voor een volle arena moet spreken?’ vraagt Freek. Hij is de man van het geluid en begint te glunderen als hij aan de scene denkt. “Het Sounddesign maakt de film – en vooral deze scene - tot één van mijn favorieten. Het publiek dat stilvalt, het gestotter dat door die gigantische zaal echoed. Waanzinnig.” 

Het is de stille kracht van Freek; een verhaal vertellen aan de hand van geluid. “Veel mensen denken dat een sounddesigner zich vooral bezighoudt met het wegfilteren van ruis. Inderdaad, dat doe ik ook. Maar het mooie van het vak is dat je de kijker – of luisteraar – emotioneel kunt manipuleren en mee kunt laten leven met een personage. Je kunt ergens nadruk op leggen en grote spanning opbouwen. Het gaat om de details. Ik ken bijvoorbeeld iemand die de voetstappen van Bridget Jones doet in alle films. Dat is zijn baan. Is ze boos? Harde voetstappen. Is ze onzeker? Weer iets anders. Die voetstappen neemt hij op in de studio en worden in de montage onder haar voeten geplakt. In de opleiding aan de Filmacademie staat het vertellen of sturen van zo’n verhaal centraal. Uniek in heel Europa trouwens. Zelfs in Londen hebben ze respect voor de studenten hier.”

“In heel Europa is er respect voor deze opleiding tot sounddesigner.”

Dat is goed nieuws voor Freek wiens toekomst misschien wel in de Britse hoofdstad ligt. Hij liep er in 2016 stage bij het bedrijf Pinewood Shepperton Studios dat onder anderen het geluid verzorgde voor Fantastic Beasts and Where to Find Them. “Via Facebook raakte ik in contact met iemand die bij dat bedrijf werkt. Ik heb hem een berichtje gestuurd en na een discussie over een audioboek dat het bedrijf net had uitgegeven, werd ik uitgenodigd om voor vijf dagen mee te lopen. Na de derde dag vroegen ze me – op de man af – of ik wilde blijven en wat mijn dagprijs is. Het werd een (betaalde) stage van zes weken waarin ik ongelofelijk veel heb geleerd. Pinewood werkt nauw samen met andere bedrijven, zoals Sony Playstation, waar ik ook een paar dagen heb mogen meekijken. Blijkbaar hebben ze in de gamewereld veel behoefte aan sounddesigners die een verhaal kunnen vertellen met geluid. Ik heb goed contact gehouden met de mensen van Pinewood en ze hebben me onlangs gevraagd te solliciteren voor een baan. Heel cool. Maar dat is nu nog even afwachten…” 

Delen