Interview met Gouden Kalfwinnar Max Porcelijn
De eerste speelfilm van regisseur Max Porcelijn, Plan C, wint twee Gouden Kalveren tijdens het Nederlands Film Festival (NFF). Eén voor acteur René van ’t Hof (beste mannelijke bijrol) en één voor hemzelf, voor het scenario. Hoe heeft Max, afgestudeerd aan de Filmacademie in 2006, dit voor elkaar gekregen?
Je bent afgestudeerd in 2006, wat ben je daarna gaan doen?
“Ik werd in 2005 gevraagd door commercialproductiehuis CZAR. Daar heb ik sindsdien heel veel televisiereclames gemaakt, internationaal en nationaal. Bijvoorbeeld voor TempoTeam, wat heel tof was om te doen omdat CZAR beginnende makers de ruimte geeft om te laten zien wat ze kunnen en daarnaast eigen projecten steunt. Een luxe om op zo’n te gekke manier financiële onafhankelijkheid te verwerven als regisseur.”
Dus jij zwemt in het geld?
“Nou, ik heb ook in eigen beheer wat korte films gemaakt en videoclips voor onder andere The Opposites en Go Back to the Zoo. Met videoclips verdien je in Nederland geen geld maar dat maakt niet uit. Als je de band tof vindt en een goed idee hebt, dan doe je het. Meer nog dan bij commercials kun je in videoclips experimenteren met camera’s etc. en zo hele leuke dingen maken. Verder heb ik dankzij het geld dat verdien met het maken van commercials, geschreven aan mijn eigen projecten.”
Je bent afgestudeerd als regisseur, waar komt die passie voor schrijven eigenlijk vandaan?
“Mijn afstudeerfilm De Ontgoocheling heb ik zelf geschreven. Bij schrijven komt de essentie van filmmaken aan bod. Ik probeer richting te geven aan het verhaal door scènes om te gooien, weg te snijden, in die zin ben ik dan al aan het monteren. Ik vind het heel leerzaams om te schrijven, zelf mensen te verzamelen om het script heen, de film uiteindelijk te maken en dan te zien wat er gebeurt als je ‘m in de zaal ziet. Leerzaam voor mij als schrijver en als regisseur.”
Het resultaat mag er zijn: je eerste film, Plan C, wint twee Gouden Kalveren. Hoe was de uitreiking?
“Ik was er met René van ’t Hof, die won als eerste en was hartstikke opgelucht dat zijn categorie (beste mannelijke bijrol, MF) al was geweest en als een kind zo blij dat hij had gewonnen. Hij zat mij een beetje te treiteren omdat mijn categorie (scenario, MF) nog moest komen. Ik was ontzettend blij toen ik won, omdat het is iets is waar je helemaal geen invloed op hebt. Je kunt een film maken en dat zo goed mogelijk doen maar een Gouden Kalf winnen valt buiten je controle.”
Wat kun je aankomend filmmakers aanraden?
“Maak zoveel mogelijk! Er zijn zoveel mogelijkheden, zoveel camera’s en manieren van draaien en alleen door daar gebruik van te maken zie je wat er gebeurt van een idee voor een film tot het maken ervan tot ‘m aan andere mensen laten zien. Dus geen excuses, gewoon maken.”