Alle losse beeldelementen samenvoegen tot één fotorealistisch geheel

Interview met oud-student Ewoud Heidanus

Je bent Compositor, vertel…
“Wat ik doe als Compositor is alle losse beeldelementen waar een shot uit bestaat of kan bestaan, samenvoegen tot één fotorealistisch geheel. Op de computer geanimeerde monsters, moet ik bijvoorbeeld zo in het beeld integreren dat het net lijkt alsof het door een camera is gefotografeerd. Daarbij moet ik rekening houden met de lichtval, het contrast, dat de juiste schaduwen op de juiste plekken zitten en dat de schaduwen de juiste kleur hebben.”

Aan welke film werk je op dit moment?
"James Bond. Tijdens de opnames werd onder andere een paar keer geschoten zonder dat er vlammetjes uit de pistolen kwamen, die voeg ik toe. Ik krijg dan instructies dat er op bepaalde frames een vlam (muzzle flash) moet komen en ga daarmee aan de slag. Ook ben ik veel bezig met invulling geven aan shots die gedeeltelijk voor groene schermen en blauwe schermen zijn gefilmd."

Vorig jaar rond deze tijd was je bezig met afstuderen, dat is snel gegaan…
“In Soho zitten drie grote visual effects studios, Cinesite, Double Negative en Framestore, die alle drie aan dezelfde leuke grote films werken. Ik had al van tevoren met de bedrijven gemaild maar dat schoot niet op. Ik dacht, ik kan m’n showreel en applicationform ook komen overhandigen en eigenlijk ging dat best goed! Bij elke studio waar ik kwam, had ik dezelfde week direct mailcontact en na een maand kreeg ik van Cinesite bericht dat ze een telefonisch interview wilden. Een paar weken later kon ik al beginnen als Compositor voor John Carter!”
“Ik wist dat als deze film klaar was, Cinesite geen werk meer voor me had dus ik ben meteen verder gaan solliciteren. In één van mijn lunchpauzes had ik een sollicitatiegesprek bij DNEG en toen ik na de lunch terugkwam bij Cinesite, had ik al een mailtje dat ze geïnteresseerd waren en ik in januari kon beginnen.”

Hoe vind je de overstap van Filmacademie naar ‘het echte werk’ in Londen?“
De Filmacademie was heel leuk, misschien wel de leukste tijd die ik ooit op een school of academie heb gehad omdat je met mensen omgaat die allemaal dezelfde passie met je delen. Maar je leert pas echt hoe het vak is, als je in Londen zit. Het is net als autorijden en je rijbewijs halen, je komt met de juiste bagage binnen maar het echte rijden zonder dat er iemand naast je zit, komt later. En dat is fijn aan de Filmacademie, je leert van het hele proces genoeg om in een omgeving als deze mee te kunnen praten en goed te snappen waar mensen het over hebben.” 

Tekst en beeld: Marie-Paule Fritschy, www.sterschrift.nl

Delen