Ik doe destructie van gebouwen
Interview met oud-student Menno Dijkstra
Je bent FX Technical Director, vertel…
“FX Technical Director is een heel technische functie, explosies, destructies, ze zijn op veel manieren te visualiseren en je moet maar net weten welke oplossing voor welk project het snelst/makkelijkst is en welke software en tools je daarbij het beste kunt gebruiken. Als je een shot krijgt aangeleverd, bekijk je zelf welke weg je inslaat maar je kunt ook altijd je lead om advies vragen. Het is wel zo slim om in een vroeg stadium zoveel mogelijk werk te laten zien, want als FX Technical Director moet je veel simuleren en als je niet zeker bent of je op de goede weg zit, kun je veel tijd verliezen.”
Aan welke film werk je op dit moment?
“Total Recall. Die moet over binnenkort af zijn, maar er moet nog heel veel gebeuren! Aspecten waar FX Technical Directors zich mee bezig kunnen houden: ‘Crowd’, simulatie van verkeer en groepen mensen, ‘Rain and Atmospherics’, regen en mist, ‘Fluids’, explosies, fijne stofwolken en rook en ‘Destruction’, destructie van objecten. Ik doe momenteel destructie van gebouwen.”
Vorig jaar rond deze tijd was je bezig met afstuderen, dat is snel gegaan…
“Het is zeker snel gegaan, ik was nog niet afgestudeerd of ik was al aangenomen! Na de diploma-uitreiking heb ik een week vakantie gehad en toen ben ik meteen doorgegaan naar Londen. Superleuk, maar ik had niet verwacht dat het zo snel zou gaan. Ik wilde altijd al naar Double Negative, maar het leek me te hoog gegrepen. Ik had een tienjarenplan uitgestippeld om naar DNEG toe te werken, toen we ineens een nieuwe leraar kregen op de Filmacademie, Rudi Nieuwenhuis. Hij kreeg een baan aangeboden bij DNEG, maar kon niet gaan, heeft mij aanbevolen en hier zit ik dan. Het enige dat ik me afvraag is: waar moet ik nou nog naartoe groeien?”
Hoe vind je de overstap van Filmacademie naar ‘het echte werk’ in Londen?
“Het is belangrijk dat je in je tweede jaar al een beetje weet welke richting je op wil, want anders dan in Nederland doe je in het buitenland niet meerdere dingen maar heel specifiek werk. In de projecten die je op de Filmacademie doet, zijn allerlei functies nodig en door jezelf bijvoorbeeld aan te bieden als FX Technical Director is in overleg altijd wel een plekje te vinden om in die functie te groeien. Van collega’s hoorde ik al goede verhalen over DNEG maar dat de werkomgeving net een grote familie is, wist ik niet. Je kan praten met wie je wilt, het maakt niet uit hoe hoog iemand staat, en dat is fijn werken.”
Tekst en beeld: Marie-Paule Fritschy, www.sterschrift.nl