Björn Hoogland

Björn Hoogland is een sound designer met een passie voor geluidsopname bij documentaires en post-productie voor zowel fictie als documentaire films. Hij maakte al eerder het sound design van de documentaires In Elke Vezel (2017, Hannah van Tassel) en Voorwaarts Mars (2018, Martijn de Vos) en hij maakte ook de geluidsopname van Anita's Roedel (2018, Marlies Smeenge). In zijn eindexamenjaar maakte hij het sound design voor de abstracte documentaire Als je later groot bent (2019, Max Baggerman) en de winterse western El Muerto (2019, Loïs Dols De Jong). Hij deed de geluidsopname en mixage van de luchtige documentaire Traag naar de hemel (2019, Marlies Smeenge) en de setgeluids-assistentie en mixage van de kabbelende fictiefilm Shalky (2019, Lance Tangestani). Verder stond hij ook nog op set bij fictie Spangen (2019, Edson da Conceicao) en een deel van de documentaire Judith Van Swethuis (2019, Niels Beth).
In de zomer na zijn derde jaar aan de filmacademie liep Björn stage bij het post-productie bedrijf Feverfilm. Daar deed hij onder andere de dialoogmontage en foley van de kinderfilm De Film van Dylan Haegens (2018, Dylan Haegens, Bas van Teylingen) en de ADR opnames voor meerdere bioscoopfilms.
Björn is erg geïnteresseerd in de emotionele werking van geluid, met name de emotionele werking van omgevingsgeluid. Hij probeert graag de kijker in een bepaalde sfeer en stemming te krijgen door onderbewust te sturen met effecten en atmosferen. Dit kan subtiel of juist heel abstract zijn.

Back to list
Share