Peter Krijgsman

Peter Krijgsman

Peter fotografeerde alle studenten van Lichting 2021 en liep stage bij:

LICHT
King of the Road (regie: Danyael Sugawara / dp: Mick van Rossum / Gaffer: Chris Hacken)
Met gaffer Chris Hacken gingen Jaap, Max (L2020) en ik mee als belichters en B camera. De opnames waren deels in Spanje en Nederland.

CAMERA
Love in a Bottle (regie: Paula van der Oest / dp: Guido van Gennep)
Samen met Judith (L2021) als belichters en camera assistent
Splendid Isolation (regie: Urszula Antoniak / dp: Myrthe Mosterman)
Als tweede camera-assistent
Het Slachtoffer (regie: Michaël R. Roskam / dp: Nicolas Karakatsanis)
Als tweede camera-assistent in België

Wat is je beste herinnering aan de filmacademie?
Dat onbekende mensen nu vrienden zijn. Door de gangen lopen als eerstejaars student terwijl je opkijkt naar de vierdejaars. In de zomer op het dakterras met een biertje. Leuke mensen. Films, heel veel films kijken. Op je bek gaan. Naar Polen met de cinematografie klas. De laatste draaidag van elk project. Liefde voor het vak, liefde voor film.

Wat was de grootste verrassing van de afgelopen vier jaar?
Dat je zelf een enorme ontwikkeling doorgaat in (maar) vier jaar en dat je als persoon en als maker zo veel gegroeid bent. Hierdoor kan je alleen maar meer uitkijken naar de jaren die nog komen gaan.

Op welk project ben je het meest trots?
Mijn afstudeerdocumentaire is film samen met een geweldige crew die zich in de afgelopen jaren heeft gevormd tot de mensen waar ik heel graag mee werk. Op deze film heb ik alles toegepast wat ik de afgelopen jaren op de Filmacademie heb geleerd, daarbuiten door werken op korte opdrachten en veel probeersels.

Welke wijze woorden hebben het meest indruk gemaakt?
"First frame it, then light it” - Chris Hacken

Ik was altijd in de weer met lampen en kabels richting de set terwijl het shot nog niet eens helemaal bepaald was, uiteindelijk bleek de helft of bijna alles wat ik bij me had niet nodig. Eigenlijk komt het neer op de basis van logisch nadenken voor je handelt. 

Wat is het leukste aan jouw vakgebied?
Dat je tijdens je werk omringd wordt door mensen die jouw eigen werk alleen maar beter maken. Als camerapersoon probeer ik zo goed mogelijk het gevoel van de regisseur te vertalen met alle middelen die ik heb. Ik hou van de intimiteit op een documentaire dat je echt dichtbij je personages staat. Een fictieproject geeft mij de ruimte om te creëren wat er niet is en ik ben een van de gelukkige die als eerste het spel van de acteurs kan zien. 

Waar haal je inspiratie uit? 
Veel uit werk van andere makers en mensen om me heen, veel door te kijken naar film en fotografie. Het klinkt zo simpel maar het is echt een kwestie van zo veel mogelijk proberen te zien wat er om je heen is en dit tot je nemen. 

Wat is het eerste dat je gaat doen na je afstuderen?
Zo snel mogelijk contact proberen te leggen met productiebedrijven en makers voor kopjes koffie. En de afstudeerfilms heel hard promoten zo dat iedereen ze kan zien. Vakantie? Denk het niet, wellicht een jaar later.

Wat zijn je toekomstplannen?
Ik hoop dat de afstudeerfilms een mooi visitekaartje kunnen zijn voor toekomstige projecten zowel documentaires als fictieprojecten. Verder hoop ik een weg te vinden in de reclame- en modewereld, werken met mensen uit een ander vakgebied maar wel met dezelfde interesse voor makerschap. 

 

Back to list
Share