Max van de Pol
Het maken van een opname kan een moment vereeuwigen. Dat vond Max van de Pol (Ede, 2000) op jonge leeftijd al een intrigerende gedachte. Op de middelbare school volgde hij een extra vak (cultuur en media). Hierdoor kon hij vervroegd starten aan een vierjarige opleiding tot AV- specialist in Arnhem. Deze opleiding, en de ervaring die hij in de tussentijd opdeed in diverse assistentfuncties, bracht hem tot het inzicht dat het ontwikkelen van een beeldtaal voor een verhaal was wat hij het liefste deed. In 2019 werd Max aangenomen op de Filmacademie, vanaf dat moment kon hij zich écht gaan specialiseren in cinematografie.
Tijdens zijn studie heeft Max ontdekt hoe belangrijk de samenwerking met andere departementen is. Hij koestert de samenwerking tussen cinematografie, production design en geluid. "Het is de harmonie tussen deze elementen die een film tot leven brengt en een eigen, unieke sfeer geeft." Max maakte tijdens zijn studie veel documentairewerk waarin deze samenwerkingen goed terug te zien zijn. Hij werkte onder andere aan een documentaire op 16mm genaamd Debakelboys (2022, Maarten de Schutter), zijn derdejaars film Ik meer van jou (2023, Nour Alkheder) en na een succesvolle samenwerking werkte hij wederom met Nour aan zijn afstudeerdocumentaire Teken mij een thuisland (2024, Nour Alkheder).
Om ook zijn fictie-ervaring te blijven ontwikkelen, heeft Max buiten de Filmacademie veel aan fictieprojecten gewerkt zoals Oud zeer (Jeroen Berends, 2023) en de HKU-afstudeerfilm Als het leven soms anders is (Lotte Ruules, 2024). Daarnaast maakte hij geënsceneerd fotografiewerk en een verfilming van zijn fascinatie voor licht op 16mm met een Bolex-camera genaamd The Driving Force (2023). Zijn laatste project op de Filmacademie was een 35mm commercial genaamd Visible Sorrow (Gora Mboup, 2024).
Met een brede blik wil Max blijven experimenteren met fictie, documentaire en commercieel werk. Hierbij hoopt hij de kennis die hij opdoet en de verhalen die hij tegenkomt in het documentairevak toe te kunnen passen in zijn fictiewerk.