Phoebe Mine de Geus
De interesse van Phoebe in het menselijk lichaam binnen een ruimte is iets wat ze graag onderzoekt. Een danser op het podium, een persoon of object in een ruimte, een kledingstuk dat beweegt op het menselijk lichaam of een gebouw in een stad. Als mens moeten we ons (onbewust) altijd verhouden naar een gecreëerde ruimte. Ze is gefascineerd door de spanning en/of juist de balans die hierin ontstaat. In film, theater, dans, performance of architectuur vindt Phoebe het interessant om hiervan bewust te zijn en als ze zelf iets creëert hiermee te spelen.
Tijdens de middelbare school rondde Phoebe het oriëntatiejaar op de Rietveld Academie af. Hier kreeg ze de inspiratie om verder te studeren aan een (kunst)academie. Ze miste echter het samenwerken met medestudenten. Tijdens een bezoek aan de open dag van de Nederlandse Filmacademie viel dit op zijn plek.
Op de Nederlandse Filmacademie heeft Phoebe geprobeerd zich visueel te verbreden door samenwerkingen aan te gaan. Zo merkte en voelde ze tijdens de film Pleasant Hell (2022) onder regie van Suzanne Koopstra hoe belangrijk ‘goede’ regie is binnen het vak Production Design. Een jaar later, tijdens haar afstudeerjaar, mocht ze opnieuw de Production Design doen voor Suzanne Koopstra in de documentaire De Toekomst is Failliet (2024). Ook heeft Phoebe de Production Design voor The Taste of Friendship (2024) verzorgd. Deze korte sciencefictionfilm bood haar een geweldige kans om te groeien op het gebied van world-building.
Naast film verbreedde Phoebe zich tijdens haar academietijd graag verder in het werk van andere makers. Zo assisteerde ze regelmatig Tommy Hagen met haarstukken voor tentoonstellingen in Kunstmuseum Den Haag, assisteerde ze Ellen Lens graag bij het Kostuumdepartement, liep ze stage bij Elsje de Bruijn en bracht ze in de zomer van 2023 een week door in het atelier en archief van Ben van Os om dit te bestuderen. Momenteel loopt ze tijdens haar afstuderen stage bij Marieke van den Bosch.
Na haar afstuderen wil Phoebe zich graag verder verbreden aan een kunstacademie binnen haar eigen werk of bij een maker binnen de kunsten.