Programma 13 september 2024
- Nieuwe manieren van belichaamd lesgeven
Menno Otten [GT, Erasmus+]
Hoe kunnen we het klaslokaal voor theoretisch filmonderwijs herdefiniëren? Hoe kan belichaamd lesgeven studenten inspireren om filmtheorie vanuit hun eigen fascinatie te omarmen en hoe kunnen ze nieuwe manieren van creativiteit aanboren?
Bio:
Menno Otten studeerde in 2009 af aan de Filmacademie, Regie Documentaire. Hij is de regisseur van documentaires zoals In een Vergeten Moment, Via Dolorosa, Face to Face en meer recent de found-footage film The Sacrifice. Hij is ook de bedenker en regisseur van de internationaal bekroonde kinderserie Hoofdzaken (Talking Heads). Daarnaast heeft hij videoinstallaties geproduceerd voor musea (Samsung’s Moving Mesdag, M.A.S. Antwerpen, Eye) en werkt hij als editor (Maalstroom, A.sy.Lum, Inside Our Lives) en straatfotograaf (City Faces). Sinds 2010 is hij gastdocent aan de Filmacademie, sinds mei 2019 ook als docent Film in Context aan de Academie.
- Dimensies van ervaring, (hoe) kunnen we ervaringen analyseren / creëren?
Victorine van Alphen [GT]
Een ruimte kan anders worden ervaren door kleur, een beweging kan anders worden ervaren door een tekst die we net daarvoor hebben gelezen, een menselijke verbinding kan ontstaan met een ‘ander’ door een glimlach van een acteur in de wachtkamer. Als alle dimensies van onze ervaring analytisch gescheiden worden, zien we opnieuw hoe intrinsiek verweven ze zijn. Mijn artistiek onderzoek is een epistemologische paradox, een oefening in observatie (en creatie). We kunnen een ervaring nooit volledig analyseren, maar door het in stukken te dwingen met dit model, komen nieuwe kwaliteiten naar voren die ons kunnen inspireren.
Met voorbeelden uit eigen artistieke experimenten en andere kunstwerken, zullen we samen enkele van deze complexe bewegingen verkennen, waarin zowel de kracht als de machteloosheid van dit onderzochte model naar voren komen.
Bio:
Audiovisueel kunstenaar, filosoof & curator Victorine van Alphen (1988) creëert transmediaprojecten die huidige techno-culturele trends (mis)bruiken en extrapoleren naar futuristische ervaringen. Met haar ervaring als performer en filosoof combineert Victorine media om verder te kijken dan ‘klassieke’ menselijke ‘tegenstellingen’ zoals natuur-cultuur, rationeel-sensueel, controle-overgave, materieel-immaterieel, analoog-digitaal en echt-virtueel.
Victorine studeerde cum laude af aan het masterprogramma van de Filmacademie met haar immersieve werk IVF-X: Posthuman Parenting in Hybrid Reality, dat in 2021 een Gouden Kalf won op het Nederlands Film Festival voor de beste digitale productie. Victorine is curator voor het Kaboom Animatie Festival en de VR Days in Europa.
Daarnaast is ze ook docent Immersive Media en VR aan de Filmacademie.
- Passie is blind – veiligheid en welzijn in de Nederlandse filmindustrie
Faye Bezemer [GS]
De arbeidsomstandigheden in de creatieve industrieën van Europa zijn uitdagend. Veel kunstenaars worden geconfronteerd met onzekere werkomstandigheden, lage, onregelmatige en onvoorspelbare (zzp-)inkomens, , projectgerichte carrières en een gebrek aan juridische structuren die sociale bescherming en duurzame kaders voor hun loopbaanontwikkeling bieden. Ondanks de erkende sociale en economische waarde van kunst, lijdt de sector onder slechte omstandigheden, die zijn verslechterd door de COVID-19-crisis. De EU heeft opgeroepen tot verbeterde werkomgevingen via wetgevende initiatieven en nationale inspanningen, zoals de recente Nederlandse "Richtlijn Veilig en Gezond Werken in de Audiovisuele Sector." Deze top-down oplossingen zijn essentieel, maar culturele verandering moet ook van binnenuit de industrie komen. Hoe kunnen wij als filmmakers een nieuwe werkcultuur voor onszelf vormgeven?
Bio:
Faye Bezemer (2000) is een vierdejaars productie student aan de Nederlandse Filmacademie. Tijdens het Greenhouse for Students-programma deed ze onderzoek naar veiligheid en welzijn op de set.
- I Was in Their Company- Spookachtige verschijningen en experimenteel citeren in film
Sabine Groenewegen [GT]
Een performance-lezing die inzicht biedt in mijn lopende artistiek onderzoek over experimenteel citeren in film en bewegend beeld.
Bio:
Sabine Groenewegen is een bekroonde filmmaker en kunstenaar. Haar science fiction found footage-film Odyssey (2018) won prijzen, waaronder de Doc Alliance Selection Award. Haar werk is geselecteerd voor internationale festivals, waaronder FIDMarseille en DocLisboa, en werd vertoond op locaties zoals BOZAR Brussel en ICA Londen. Onlangs ging haar korte film Remanence (2024) in première in de competitie van Cinéma du Réel in het Centre Pompidou in Parijs. Haar installatie werk is getoond in Experimental Art Space, 1646, Stroom Den Haag, Kunstfort Vijfhuizen en het Wereldmuseum in Amsterdam. In de zomer van 2024 organiseerde zij de workshop Counter Archive: Fictional Healing met Michelle Williams Gawmaker in het Malaysia Design Archive. Sabine is docent aan de MA Lens-Based Media aan het Piet Zwart Instituut van de Willem de Kooning Academie en was eerder ook gastdocent in het masterprogramma van de Filmacademie.