Programma 14 september 2024

  • Virtual Production: hoe realtime technologieën het filmproces kunnen veranderen
    Frans Willen Janssens [OR]

Steeds beter leren we hoe virtual production het filmproces kan verbeteren. Real-time render-technologieën worden beter en zijn een belangrijke tool geworden in de gereedschapskist van de filmmaker. Maar wat heb je er precies aan? En hoe kun je deze techniek gebruiken om het creatieve proces te versterken? Met de afstudeerfilm ‘A Taste Of Friendship’ zijn we dit onderzoek aangegaan door virtual production in elke fase van het filmproces toe te passen. Dit betekent dat we een uitgebreide previz hebben gemaakt waarvoor we een tool hebben ontwikkeld om live shots te maken in een digitale wereld. Maar ook dat we een LED-scherm hebben gebruikt ter vervanging van een greenscreen. Tijdens deze presentatie zal ik mijn ervaringen en inzichten delen over het gebruik van deze technologie.

Bio:
Frans-Willem Janssens (’s-Gravenhage, 1998) heeft zijn passie voor film ontdekt tijdens zijn studie Natuurwetenschap & Innovatiemanagement. Deze interesse heeft hij voortgezet door een tweede studie te volgen aan de Filmacademie.

Daar heeft hij zich in de afgelopen jaren gespecialiseerd tot postproductie supervisor en technisch onderlegde producent met een voorliefde voor visual effects. Door op zoek te gaan naar innovatieve technieken hoopt Frans-Willem vernieuwende films te gaan maken, die het publiek zullen verbazen en mee zullen voeren naar ongekende werelden.

Inmiddels is hij werkzaam bij Planet X, een kleinschalig nederlands vfx-huis, op de virtual production afdeling. 

  • (On)geloofwaardig. De Nederlandse filmdialoog
    Jan Verburg [GS]

De film begint, alles gaat prima, tot de eerste Nederlandse woorden gesproken worden en er een zeker ongemak over je komt. Een ongemak dat met elke scene waarin mensen spreken op een manier die niemand ooit zou doen al maar groter wordt…

Een onderzoek naar de storende Nederlandse dialoog. Door samen met acteurs verschillende dingen uit te proberen, en met hen de werkwijze en uitkomsten te bespreken, komt er misschien wat zicht op wat wel of niet zou kunnen werken om de Nederlandse filmdiallog wat geloofwaardiger te maken. 

Bio:
Jan is inmiddels 4e jaar sound designer. Van eerst natuurkunde studeren, stapte hij over naar film- en literatuurwetenschap en vandaar naar de Filmacademie. In het Greenhouse onderzoek combineert hij nu al die interesses. 

  • Gaze is a Bridge
    Katarina Zdjelar [KK]

De film "Gaze is a bridge" is geïnspireerd door Nasta Rojc en haar schilderij ‘Zelfportret met een Geweer’ (1912), evenals door het werk en het persoonlijke verhaal van fotograaf en videokunstenaar Ana Opalić. Hun biografieën, bepaald door het recht op vrijheid en liefde, die plaatsvinden in twee verschillende periodes bijna een eeuw van elkaar verwijderd, verweven zich met elkaar.

De blik in Katarina Zdjelar’s film is een blik van het verbinden van autobiografieën, van begrip, maar ook een blik die ons uitdaagt om de brug te oversteken tussen het bekende en het onbekende, tussen het heden en het verleden, om een brug van verbinding te bouwen tussen ons en hen, mij en jou. Om onszelf te herkennen in onze kwetsbaarheid, vervreemding, en kwetsuren, in de strijd voor persoonlijke posities en plaatsen die ons allemaal toebehoren.

Bio:
Katarina Zdjelar groeide op in Belgrado en is momenteel gevestigd in Rotterdam. Ze werkt voornamelijk met video en haar werk onderzoekt hoe het ene lichaam het andere ontmoet als een plek van verzet en mogelijkheden, waarbij ze wijst op het kwetsbare vermogen tot collectieve actie in het heden. Stem, muziek, geluid en taal zijn kerninteresses in haar praktijk.

Katarina vertegenwoordigde Servië op de 53e Biënnale van Venetië en heeft deelgenomen aan talrijke solo- en groepstentoonstellingen internationaal. Daarnaast is haar werk getoond op verschillende internationale filmfestivals. Katarina is ook docent en heeft gewerkt in veel academische en post-academische instituten; momenteel is zij kernmentor aan het Piet Zwart Instituut (MA Beeldende Kunst), WdKA Rotterdam, en maakt zij deel uit van het kernteam van het masterprogramma van de Nederlandse Filmacademie.

  • Bewust bewustzijn van je intuïtie 
    Faye de Wilde [GT]

Hoe vergroot je de intuïtie van studenten met het oog op de montage van beeldmateriaal? Tijdens het lesgeven is ons opgevallen dat de huidige generatie studenten zich weinig bewust is van de eigen intuïtie als ze aan het monteren zijn. Op basis van deze eerste observaties hebben we nieuwe lessen ontwikkeld die we gaan gebruiken om beter te kunnen zien en onderzoeken wat er aan de hand is, wat het betekent en wat er aan te doen is. 

Bio:
Faye de Wilde studeerde in 2006 als editor af aan de Filmacademie. Na enkele jaren als zelfstandig editor werkte ze vanaf 2008 als coördinator, projectbegeleider, studiebegeleider en docent op het Mediacollege Amsterdam bij de opleiding Audiovisueel. Sinds 2015 is ze als vakdocent Montage verbonden aan de Filmacademie. In 2019 behaalde zij het certificaat Avid Licensed Teacher.

Door de jaren heen raakte Faye steeds meer geïnteresseerd in de wetenschappelijke kant van wat er in brein en lijf gebeurt tijdens het monteren. 

  • De genderbalans (of het gebrek daaraan) op de Filmacademie
    Lonneke Worm / Esther Schmidt [OR]

Uit onderzoeken blijkt dat in de film- en audiovisuele sector het aandeel en de invloed van vrouwen op vrijwel alle vlakken achterloopt bij die van mannen. Stichting Vrouwen In Beeld zet zich in voor een beter evenwicht: in arbeidspositie, in zichtbaarheid en in verhalen. 

Ook de Filmacademie streeft naar een gelijkwaardige representatie. Op dit moment is het bij bepaalde vakrichtingen lastig om ondervertegenwoordigde groepen te motiveren zich aan te melden en/of daadwerkelijk aan de opleiding te beginnen. Dit leidde tot een samenwerking tussen de Filmacademie en de onderzoekers van Vrouwen In Beeld om hier onderzoek naar te doen. 

Dit onderzoek is nog in volle gang, en we hopen al iets te kunnen laten zien van de eerste resultaten. Tijdens deze bijeenkomst zullen we een korte introductie geven, en aansluitend met elkaar het belangrijke gesprek aangaan wat we straks gaan doen met deze kennis; hoe nu verder?  

Bio Lonneke Worm:
Na meer dan 10 jaar op de filmset te hebben gestaan in het camera departement is Lonneke het kunstonderwijs ingerold. In de eerste instantie uit liefde voor het vak en de Filmacademie, maar al snel ontdekte ze dat haar hart lag bij het nadenken over onderwijs en onderwijsvernieuwing. Lonneke zoekt altijd naar het creëren van een veilige, creatieve, inspirerende en motiverende leeromgeving voor studenten en collega’s. 

Vrouwen in Beeld:
Stichting Vrouwen in Beeld is opgericht om door middel van onderzoek en activiteiten het werk en de positie van vrouwen in de Nederlandse televisie- en filmindustrie beter zichtbaar te maken en te versterken. Zie: www.vrouweninbeeld.nl

  • Performing Dissent: Resonanties van Verzet
    Nduka Mntambo [KK]

In deze presentatie laat ik een visual abstract zien dat het ontstaan van een filmische dialoog met de subversieve Zuid-Afrikaanse toneelschrijver, schilder en performer Gamakhulu Diniso traceert. Dit artistieke onderzoeksproject positioneert Diniso's oeuvre als een levend, performatief archief – een plek waar heropvoeringen en videoarchieven middelen worden om de betwiste gebieden van representatie te onderzoeken. Door de lens van bewegende beelden worden verhalen over het leven aan de marge uitgelicht. Het project doorkruist de grenzen van performancekunst, schilderkunst en literaire expressie, en verstoort dominante verhalen over de hedendaagse Zuid-Afrikaanse identiteit. Door deze disciplines te overschrijden, nodigt het onderzoek uit tot een heroverweging van de modaliteiten van verzet, en daagt het de conventionele kaders uit waarmee het Zuid-Afrikaanse culturele geheugen wordt geconstrueerd en gemedieerd.

Bio:
Nduka Mntambo is een multidisciplinair kunstenaar en academicus wiens werk stedelijke ruimtelijke praktijken, experimentele filmmaken en artistiek onderzoek met elkaar verweeft. Zijn onderzoek richt zich op de raakvlakken tussen filmische artistieke praktijken en de geleefde realiteiten van het stedelijke leven in de ‘global south’. Nduka is hoofd van het masterprogramma Artistic Resarch in and through Cinema’ aan de Filmacademie.

  • Essay about the Method
    Stanislaw Liguzinski [KK]

‘Essay about the Method’ is het resultaat van een samenwerkingsproject tussen maart 2021 en december 2022 van filmmakers, kunstenaars, academici en de Essay Film Studio werkgroep van vnLab. De publicatie weerspiegelt ons praktijkgericht onderzoek naar essayistisch filmmaken, waarbij audiovisuele essays worden gecombineerd met commentaren van de makers. We hebben verschillende praktijken verkend die draaien om de essayvorm, met een focus op de gebaren die betrokken zijn bij het maken van audiovisueel werk. Ons doel was om een subjectief woordenboek te creëren dat de essentie van kritisch denken door middel van film vastlegt, waarbij individuele methoden worden benadrukt in plaats van universele technieken te onderwijzen. Geïnspireerd door Descartes' Verhandeling over de Methode, hebben we ons gericht op tonen in plaats van vertellen, op experimenteren en delen via tien verschillende essays die onze persoonlijke benaderingen onthulden.

Bio:
Stanislaw Liguzinski is onderzoekscoördinator aan de Filmacademie, hoofdprogrammeur Immersive Media van het Imagine Film Festival in Amsterdam (NL), XR-maker en voormalig co-directeur van de Essay Film Studio van de Filmschool van Łódź (PL). Afgestudeerd in zowel mediastudies, filmstudies en kritische theorie, alsook het Masterprogramma aan de Nederlandse Filmacademie, combineert hij praktijk en theorie om geloofwaardige vormen van praktijkgericht onderzoek te ontwikkelen in XR en film. Hij schreef voor belangrijke Poolse media, redigeerde tijdschriften, en cureerde programma's en XR-ervaringen voor internationale filmfestivals en culturele instellingen, waaronder IFFR, Go Short, Kaboom en New Horizons.

  • The Music of Sound
    Melle Posthuma de Boer [GS]

Mijn fascinatie voor sound design komt oorspronkelijk voort uit mijn fascinatie voor (film)muziek. Ik denk dat sound design en muziek heel dicht bij elkaar liggen, en eigenlijk hetzelfde doel hebben, maar andere middelen gebruiken. Ik heb me verdiept in verschillende makers die heel bewust gebruik maken van de combinatie sound design en muziek. Ik hoop hiermee te bereiken dat ik op een andere manier leer samenwerken met een componist, en daarmee het sound design proces anders ga aanvliegen. Ik hoop hier andere makers mee te kunnen inspireren, en te laten zien hoe belangrijk een goede samenwerking is tussen de twee. Hoeveel extra kracht het kan bieden aan een film. Of het nou bewust is, of inspeelt op het onderbewuste van de kijker, het geeft emotionele sturing die je op geen enkele andere manier kan bereiken. 

Bio:
Melle Posthuma de Boer (24) is vierdejaars sound design student. Met een achtergrond in de muziek, heeft hij een unieke kijk op de kracht van het vak sound design. Hij studeerde basgitaar aan de Herman Brood Academie en composing for the media aan de HKU, voordat hij eindigde op de Filmacademie. Daar is hij zich volledig gaan richten op sound design. Naast zijn studie werkt hij als sound designer en componist aan korte films, theater en podcasts. Ook regisseerde hij in 2023 een korte film, die werd bekroont met beste film op het Indy Library Filmfestival. 

  • Je kunt een gedicht niet doden
    Eliane Esther Bots [KK]

Ik ben geïnteresseerd in hoe mensen verhalen construeren en vertellen – aan zichzelf en aan anderen – of het nu binnen de intimiteit van een familie is, over generaties heen, op het werk of aan vreemden. Ik ben vooral gefascineerd door hoe mensen ontwrichtende gebeurtenissen of conflicten in hun leven vertellen (of daarin verteld worden). Hoe vertellen ze deze verhalen? Welke vertelpositie neemt de verteller in? Hoe beïnvloedt het verhaal zowel de verteller als de luisteraar?

Luisteren staat centraal bij het werken met verhalen en vertelling. Wat betekent luisteren in de specifieke context van de methodologie van mijn documentaire filmpraktijk? En hoe beïnvloedt luisteren de vertelling, de opbouw van het verhaal en het werken met verhalen?

In de context van dit onderzoek bespreek ik mijn werk in uitvoering: de publicatie 'The daughters, The interpreters and The family. Deze publicatie is gebaseerd op de interviews die ik heb afgenomen voor drie van mijn filmprojecten. Ik zal ook elementen van de audiolaag delen die ik aan het creëren ben voor de publicatie, zodat lezers niet alleen de publicatie kunnen lezen en bekijken, maar ook kunnen beluisteren.

Bio:
Eliane Esther Bots (1986) is een Nederlandse filmmaker/beeldend kunstenaar, momenteel gevestigd in Den Haag. Ze werkt voornamelijk binnen het domein van de documentaire film, waarbij ze dit soms uitbreidt naar installaties, performances, audiowerken en publicaties.

Eliane's films zijn vertoond op talrijke nationale en internationale filmfestivals. Haar film 'In Flow of Words' won verschillende prijzen, waaronder de Pardi di Domani Beste Regisseur - BONALUMI Engineering Award op het Locarno Film Festival, de VIDEONALE19, de Fluentum Collection Award en een Gouden Kalf voor beste korte documentaire in Nederland. De film werd ook genomineerd voor de European Film Awards.

Eliane werkt al meer dan tien jaar als docent. Ze is onlangs toegetreden tot het kernteam van het masterprogramma aan de Nederlandse Filmacademie.

Delen