Nabijheid, repetities en archief (werktitel) - Katarina Zdjelar

Katarina Zdjelars werk brengt ideeën naar voren over (vrouwelijke) solidariteit, verzet, het belang van kunst tegenover politieke onderdrukking, arbeidsstrijd en internationalisme. Voortbouwend op haar doorlopend werk Not A Pillar Not A Pile (Tanz für Dore Hoyer) dat in première ging op de Prix de Rome tentoonstelling in 2017, richt Zdjelar's huidige onderzoek zich meer concreet op vrouwelijke vriendschap en solidariteit en de methodologische en esthetisch geladen formaliseringen en materiële mogelijkheden daarvan. Zdjelar is geïnteresseerd in een caleidoscopische benadering van vrouwelijke relaties als een staat van elkaar ontmoeten in passie, doel en politiek. Haar onderzoek omvat zowel historische modellen en experimenten als hedendaagse mogelijkheden. Zdjelar laat zich inspireren door praktijken en voorbeelden uit de beeldende kunst (als een productieve genealogie), maar ook door literatuur (Ferante, Lispector, Bruni, Raymond, Ahmet...). Deze dienen als instrument om het potentieel van vrouwelijke vriendschap te ontsluiten en te definiëren als een politiek affectieve staat van zijn en niet alleen als de intimiteit van een persoonlijke relatie.

Jaar

2021

een project van
Terug naar lijst
Delen