Projecten - archief

Real-time Virtual Cinematography & Interaction - Jilt van Moorst

Jilt van Moorst onderzocht eerder of er een koppeling gemaakt kan worden tussen de Previzion hardware en Unity software. Begin 2013 is een eerste prototype succesvol getest. Na deze eerste succesvolle test richt het vervolgonderzoek zich op interactie tussen de gebruiker/acteur  en de virtuele omgeving. In combinatie met een 3D sensor moet dat mogelijk zijn. Lees meer

How to become an amateur again? - Albert Elings

Wat gebeurt er als editors, sounddesigners, regisseurs, archivarissen en andere geïnteresseerden bij elkaar komen en hun eigen favoriete beeld- en geluidsfragmenten meenemen, en zo samen, zonder vooropgezet plan of script, een hedendaagse found footage-film proberen te laten ontstaan?

Het voorgestelde onderzoek is een laboratorium waarin het filmverhaal ontstaat als resultante van een werkproces en niet als start ervan en waarin onderzocht wordt of de bits & pieces van niet eerder gebruikt (rest)materiaal nieuwe of andere filmervaringen kunnen genereren. Tijdens het proces wordt permanent gereflecteerd op wat dit experiment betekent voor het begrip van de bouwstenen van cinema – beeld, geluid, montage etc. Deze experimentele werkwijze wordt vastgelegd in een ‘tutorial’ onder de titel: ‘How to become an amateur again?’

Brainwave Mocap - Arno Beekman

In welke mate kunnen hersengolven worden gebruikt in het aansturen van 3D-modellen voor motion capture in de film- en game-industrie?

Motion capture is een ingewikkelde procedure om 3D-modellen zo natuurlijk mogelijk te laten bewegen. Recente ontwikkelingen in de technisch-medische wetenschap kunnen wellicht een andere methode mogelijk maken. Samen met geïnteresseerde studenten en externe partners – waaronder medische onderzoekers – wordt deze alternatieve methode onderzocht door een werkende testopstelling te bouwen.
Lees meer op de website van Arno.

World building - Romke Faber en Michel de Graaf

Wat is de toegevoegde waarde van World Building voor de vertelling?

World Building integreert verbeelding en opkomende technologiën om tot nieuwe verhalen te komen, en vereist een niet-lineair, iteratief productieproces. In het onderzoek wordt nagegaan of het verhaal erbij gebaat is als een production designer zich naast de scenarist voegt en hem of haar voedt met zijn visie en inzichten in de te ontwikkelen wereld. Behalve interviews met mensen uit het veld om de visie op, en bruikbaarheid van World Building aan te scherpen, behelst het onderzoek ook het experiment waarin een drietal studententeams van scenarist en production designer met elkaar een scenario of scene schrijven. 

De politietekenaar of: de People’s Polti - Sander Blom

Wat is essentieel en wat overbodig voor een herinnering aan een filmische vertelling? Wat blijft hangen bij de kijker van het filmverhaal? En wat vertelt ons dat over de film?

De herinneringen van de kijkers vormen de contouren van het dramatisch residu. Het onderzoek wil de herinneringen van een divers testpubliek verfilmen door middel van previsualisatie – het gereproduceerde verhaal als uitgangspunt voor een re-constructie van het origineel - en zo zowel de kijker als de maker van de film informatie verschaffen over wat wel en wat niet wordt opgemerkt. 

Delen