Wat onthult AI over onszelf? Wat vertelt het over onze ambities, verlangens, dromen en frustraties? Welke maatschappelijke pijn vertegenwoordigt AI als symbool van hoop of angst?
De term Kunstmatige Intelligentie (AI) is een 'culturele constructie', zoals Kate Crawford het beschrijft in haar boek Atlas of AI uit 2021 - een constructie die we kritisch moeten bekijken voordat de mythologie ervan genormaliseerd raakt. Naarmate AI-technologieën verbeteren, zullen ze naadloos opgaan in ons dagelijks leven, waardoor de term zelf uiteindelijk overbodig wordt. Zoals Lev Manovich in 2024 stelde: "Hoe verder AI zich ontwikkelt, hoe minder het 'AI' is." Toch blijven deze technologieën onder de oppervlakte van ons bewustzijn invloed uitoefenen op fundamentele aspecten van de menselijke cultuur.
In deze context kan de kunst - die menselijke ervaringen onderzoekt via culturele productie - technologie als bekende variabele gebruiken om te speculeren over het onbekende: de menselijke binnenwereld.
Pablo Núñez Palma's project Trees of Thoughts: Dialogues with LLMs, uitgevoerd binnen de AHK AI-onderzoeksgroep, richt zich op generative AI als creatief gereedschap dat de hedendaagse cultuur beïnvloedt. Met behulp van grote taalmodellen en synthetische stemmen werkt hij aan een serie korte video-essays waarin het verhaal wordt gestuurd door existentiële gesprekken met digitale metgezellen - AI-chatbots ontworpen voor emotionele ondersteuning. In deze werken experimenteert hij met een promptmethode genaamd 'Tree of Thoughts' (gedachteboom), waarbij verschillende vragen tot verschillende paden of verhaallijnen leiden, waardoor meerdere narratieve mogelijkheden vanuit één centraal idee kunnen worden verkend. De video's bevatten ook interviews met experts en leken.
'Trees of Thought' wil ruimte creëren voor reflectie en een specifiek deel van het AI-cultuurdebat in kaart brengen: het gebruik van AI-metgezellen als externe hulpmiddelen voor persoonlijke reflectie en het gezamenlijk vormgeven van gedachten. Door dit onderwerp te verkennen hoopt hij bij te dragen aan een dieper begrip van de rol van technologie in ons culturele landschap en de implicaties van mens-machine-interactie voor ons huidige mensbeeld.
Pablo Núñez Palma is experimenteel filmmaker en onafhankelijk onderzoeker. Zijn werk onderzoekt het raakvlak tussen nieuwe technologieën en audiovisuele archieven. Hij heeft een master in Artistic Research van de Universiteit van Amsterdam en een master in Artistic Research in and through Cinema van de Nederlandse Filmacademie. Zijn werk is vertoond op plekken als IDFA, IFFR en het Eye Filmmuseum, waar hij zijn project Jan-Bot toonde. Zijn huidige projecten 'Typologies of Delusion' en 'The Artificial Unconscious' gebruiken generative AI om creatieve processen te ondersteunen en ethische vormen van mens-machine-samenwerking te verkennen.
Meer over Pablo's werk vind je hier en zijn bijdrage als onderzoeker aan onze AI Greenhouse hier.
- Jaar
2024
