Ronde 2023 - 2024

Hieronder vind je een samenvatting van de Greenhouse for Students, Ronde 2023 - 2024.

Deelnemers

Faye Bezemer (productie), Jan Verburg (sound design), Melle Posthuma de Boer (sound design), Jamy Guda (scenario), Maarten van Huissteden (sound design), Maarten de Schutter (regie fictie), Lionelisa Gerding (scenario), en Wianda Rozendaal en Luna van Gijtenbeek (beide scenario).

Programma

14 november | 17.15-20:45
Idea Lab 1 - Questioning (What? Why?) - Raphael Rodan

Het hoofddoel van de sessie is om ideeën te verkennen en de aard en kernbegrippen van het onderzoek van deelnemers te verhelderen door ze te verbinden met hun unieke subjectieve gezichtspunt en ervaring. We willen een open dialoog op gang brengen om duidelijk te maken dat de groep zelf een essentieel deel van het onderzoeksproces is. Wat wil je weten en waarom? Wat probeert het voorgestelde onderzoeksproject uit te vinden? Wat is de vraag? Wat ga je praktisch doen terwijl je je interesse nastreeft?

28 november | 17.15-19:00
ONLINE: Case Study 1 - Eliane Esther Bots en Kevin B. Lee

Eliane Esther Bots is een Nederlandse filmmaker en beeldend kunstenaar gevestigd in Den Haag. Ze werkt vooral binnen het domein van de documentairefilm, soms uitgebreid naar installatie, performance, audiowerk en publicaties. Eliane is onlangs toegetreden tot het kernteam van de Master ‘Artistic Research in and through Cinema’ aan de Academie, waarvan ze alumna is.

Kevin B. Lee is een bekroonde filmmaker, mediakunstenaar en criticus. Hij heeft meer dan 360 video-essays geproduceerd die film en media verkennen en die wereldwijd zijn vertoond. Hij heeft geschreven en geredigeerd voor verschillende publicaties. Hij is Professor of the Future of Cinema and Audiovisual Arts aan de Università della Svizzera Italiana in Lugano in samenwerking met het Locarno Film Festival.

12 december 2023 | 17.15-20:15
Idea Lab 2 – Experimentation and Methods (How?) - Albert Elings & Eugenie Janssen

Na het 'wat' van het onderzoek bespreken we nu het 'hoe'. Op een speelse praktische manier genereren deelnemers ideeën voor experimenten en reflecteren ze op de positie van experimenteren en andere onderzoeksactiviteiten in de context van een zich ontwikkelend onderzoeksvoorstel.

19 december | 17.15-19:00
ONLINE: Case Study 2 - Sabine Groenewegen en Emilio Reyes Basail

Sabine Groenewegen is filmmaker en kunstenaar. Haar werk is geselecteerd voor festivals zoals FIDMarseille en DocLisboa en vertoond bij BOZAR Brussel en ICA Londen. Sabine is docent bij de MA Lens-Based Media aan het Piet Zwart Instituut van de Willem de Kooning Academie en incidenteel gastdocent bij het Masterprogramma van de Nederlandse Filmacademie.

Emilio Reyes Bassail is een Mexicaanse beeldend kunstenaar. Zijn werk functioneert als een doorlopend methodologisch onderzoek naar geheugen, narratief en de constructie van geschiedenis. Constant experimenterend met verschillende media en vormen, omvat zijn oeuvre radiostukken, videokunst, film, experimentele literatuur, geluidsinstallaties, illustratie en muziek.

16 januari | 17.15-20:15
Idea Lab 3 – Documentation and Publication (For whom?) - Stanisław Liguziński en Julian Ross

Hier identificeren we welke gebieden van het onderzoek van de deelnemers interessant kunnen zijn voor wie, en hoe het beste met hen te delen. Door ons te concentreren op één primair resultaat, negeren we vaak waardevolle inzichten die worden gecreëerd aan de 'zijlijn' van ons onderzoek en die nuttig kunnen zijn voor anderen, bijvoorbeeld in de vorm van methodieken, making-of's, instructies, waarschuwingen enz. Als een regisseur een interessante methode heeft gevonden om met acteurs te werken tijdens het werken aan een film, kan het dan worden omgezet in een workshop? Als een geluidsontwerper een soundscape opnam tijdens een locatieverkenning die iets interessants over de omgeving onthulde, kan het dan worden omgezet in een podcast? Kijkend naar de potentiële ontvangers van je werk, zullen we speculeren welke aanvullende kennis/waarde je creërt en hoe je die aan anderen kunt overbrengen.

13 februari | 17.15-20:45
Idea Lab 4 - Conceptualisation (What-Why-How-For whom?) - Cristiana Strava

In de laatste sessie herzien we alle eerder gestelde vragen om ons onderzoek te herformuleren door te kijken naar wat iedereen heeft gedaan of van plan was te doen. We zullen samen proberen te identificeren welke kennis we mogelijk hebben geproduceerd in onze tijd samen, welke kennis we nog hopen te verzamelen, en hoe we dat aan anderen kunnen overbrengen.

Begeleiders

Mieke Bernink is sinds 2008 hoofd onderzoek, lector, bij de Nederlandse Filmacademie, toen ze werd uitgenodigd om een masterprogramma op te zetten. Naast haar blijvende interesse in de combinatie van artistiek onderzoek en pedagogie, richt ze zich als hoofd onderzoek ook op het creëren van mogelijkheden voor makers, docenten en studenten om hun praktijken als onderzoek te begrijpen, ontwikkelen en delen.

Albert Elings is documentairemaker en filmeditor. Naast kunst- en filmacademie heeft hij een MA in Cultuurgeschiedenis van de Universiteit Utrecht. Veel van zijn films kenmerken zich door een fascinatie voor de esthetiek van tijd. Vijf van zijn films zijn vertoond op IDFA. Samen met Eugenie Jansen heeft hij verschillende documentaires gemaakt.

Eugenie Jansen is regisseur van documentaires en speelfilms, en alles daartussenin. Ze studeerde in 1991 af aan de Nederlandse Filmacademie.

Stanisław Liguziński is onderzoekscoördinator bij de Nederlandse Filmacademie, mededirecteur van de Essay Film Studio van de Filmschool in Łódź (Polen) en hoofd VR-programmering van het Imagine Film Festival. Met diploma's in media, film en kritische theorie én de Master of Film van de Academie, combineert hij praktijk en theorie om geloofwaardige vormen van praktijkgericht onderzoek in XR en film te ontwikkelen.

Raphael Rodan is een bekroonde theatermaker en verhalenverteller. Naast de reguliere toneelschool kreeg hij privélessen van de Israëlische theatermeester Hillel Neeman en verdiepte hij zich uitgebreid in de Meisner-techniek. Zijn werk heeft internationale erkenning gekregen in theaters en op festivals door heel Europa. Hij richtte The Mezrab Storytelling School op met Farnoosh Farnia en Sahand Sahebdivan, waar ze werken met zowel oude als persoonlijke verhalen en de verbinding daartussen onderzoeken.

Julian Ross is curator, onderzoeker en schrijver. Hij promoveerde op Japanse expanded cinema uit de jaren '60-'70 aan de Universiteit van Leeds en werkt als universitair docent bij het Leiden University Centre for the Arts in Society. Hij is ook gastdocent en voormalig mentor bij de Master of Film van de Nederlandse Filmacademie.

Cristiana Strava is universitair docent aan de School of Middle Eastern Studies van de Universiteit Leiden. Ze is opgeleid als visueel antropoloog aan Harvard, waar ze deel uitmaakte van het Sensory Ethnography Lab, en behaalde haar PhD aan SOAS, University of London. Haar multimodale werk bevindt zich op het ongemakkelijke snijvlak van etnografie, marxistische geografie en studies naar de (post)koloniale staat.

NFA Research Weekend

13-14 september 2024

Dit evenement, het eerste in zijn soort, bood een live platform voor de Greenhouse-studenten, Greenhouse-docenten en medewerkers, de Kenniskringledem en alle anderen die deel uitmaken van de onderzoeksgemeenschap van de Filmacademie. Ze kwamen samen om met elkaar en het publiek te delen waar hun nieuwsgierigheid hen heeft gebracht. In lijn met onze missie als Lectoraat – waarbij proces boven resultaat wordt gewaardeerd – was het programma een diverse verzameling van verschillende vormen van onderzoek binnen de Academie. Het fungeerde ook als een belangrijk moment om onderzoekers te helpen feedback te verzamelen en hun ideeën aan te scherpen.

Lees meer over het NFA Research Weekend hier.

Delen