Thomas van der Gronde
- Opleiding
- Cinematography
- Lichting
- 2013
- Website
- www.thomasvandergronde.nl
- thomas@thomasvandergronde.nl
In het derde jaar van zijn studie aan de Filmacademie liep Thomas stage als 2de camera-operator bij de speelfilm Chez Nous (2013, Tim Oliehoek) bij cameraman Rolf Dekens. Naast zijn studie draaide hij meerdere korte films en een lange documentaire over regisseur George Sluizer. Verder draaide hij voor de speelfilm Bro's Before Ho's (2013, Steffen Haars en Flip van der Kuil) als 2de camera operator bij cameraman Joris Kerbosch. Vervolgens als second unit cameraman bij 'Het leven Volgens Nino' (2014, Simone van Dusseldorp) voor cameraman Lennert Hillege.
W R NXT, WT S DT?
Films maken, je kan er niet vroeg genoeg mee beginnen. Thomas van der Gronde weet er alles van, hij zat nog op de middelbare school toen hij met zijn korte film Verloren Angst de finale won van Kunstbende en vervolgens deel mocht nemen aan We Are Next (W R NXT), een masterclass voor jonge filmmakers. Thomas deed de richting Cinematography. Hij is één van de makers van de trailer voor We Are Next.
“We Are Next is een masterclass, een soort workshop, van één dag. Professionele makers bekijken jouw film en geven daar feedback op. De masterclass is bedoeld voor jonge makers, deelnemers zijn tussen de 15–25 jaar. Ik vond het superleuk om te doen, mijn film werd kritisch bekeken, maar wel op een positieve manier. Aan het eind van de dag had ik meteen zin om meer films te gaan maken.”
Kende je W R NXT al voordat je meedeed?
“Ik kende W R NXT van tevoren niet, ik werd gevraagd om deel te nemen toen ik de eerste prijs won in de finale van Kunstbende. Je hoeft trouwens niet gevraagd te worden, je kan ook zelf via de website een filmpje insturen en geselecteerd worden.”
Met zijn tweede productie, de korte documentaire Bevlogen door de Wind, won Thomas het Nationaal FilmFestival voor Scholieren, werd hij opnieuw gevraagd om mee te doen met W R NXT en toegelaten tot de Filmacademie, richting Cinematography.
Voor je eigen filmpjes deed je zowel regie als camera, was het moeilijk een richting te kiezen?
“Nee, met beelden een verhaal vertellen, vind ik het leukste aan film. Mijn eigen filmpjes zijn vaak vrijwel dialoogloze filmpjes, waarin de kijker alles ziet gebeuren.”
Hoe was de overstap van masterclass naar Filmacademie?
“Meedoen met de masterclass was een stap in de goede richting. Ik maakte mijn filmpjes altijd alleen en miste feedback en een referentiekader, omdat ik nog geen andere makers kende. Bij W R NXT ontmoet je mensen waar je mee samen kunt werken, erg belangrijk, want samenwerken is iets wat je ook op de academie nog veel gaat doen. ”
Je bent nog steeds betrokken bij W R NXT…
“Ik werk op dit moment niet actief met iemand samen, maar onderhoud wel contact. Gister mailde ik nog met iemand van W R NXT en we zien elkaar regelmatig op filmfestivals. Ook heb ik, samen met Susanne Opstal, het promotiefilmpje gemaakt voor de volgende editie.”
Lees meer over W R NXT
Sacred Defense
Sacred Defense – camera
Patronen – licht
Super Genoeg (commercial) – camera