Annika Epker

Annika Epker

Opleiding
Sound design
Lichting
2021
E-mail
annika-epker97@hotmail.com

Annika liep stage bij Posta bij Rosanne Blokker.

Wat is je beste herinnering aan de filmacademie?
Het is moeilijk om één beste herinnering te kiezen. Alle feestjes en borrels van het eerste jaar zijn mij altijd bijgebleven. Ik voelde me heel erg welkom tussen iedereen en heb hier ook een aantal vrienden aan overgehouden. Het is bijzonder om te zien hoeveel ik aan hen heb en daar ben ik heel erg dankbaar voor. Daarnaast was de viewing en borrel met het waterpoloteam ook eentje om nooit te vergeten.

Wat was de grootste verrassing van de afgelopen vier jaar?
De grootste verrassing is de ontwikkeling die ik heb doorgemaakt. In het eerste jaar was ik erg onzeker, ook omdat ik zo perfectionistisch was. Als ik kijk waar ik nu sta en hoeveel ik heb geleerd mag ik best trots zijn. Ik blijf het lastig vinden om te zeggen, maar ik ben echt gegroeid als mens en als sound designer. 

Op welk project ben je het meest trots?
Ik ben het meest trots op The Underdogs, mijn afstudeerfilm. Voor deze film heb ik het sound design én de mixage gedaan. Het was best een pittige periode, omdat ik hier bijna vijf weken in de studio aan heb gewerkt. Ik vond het ontzettend leuk om aan een sportdocumentaire te werken, omdat dat voor geluid een enorme uitdaging was. 

Welke wijze woorden hebben het meest indruk gemaakt?
Een uitspraak van Michel Schöpping die, denk ik bij de hele geluidsklas, is bijgebleven: ‘’Als je niet krijgt wat je wilt, moet je zorgen dat je wilt wat je krijgt.’’ Je moet het eigenijk omarmen als je niet precies het materiaal hebt gekregen waar je op gehoopt had. Het is hoe je ermee omgaat en wat je er zelf van maakt. Soms krijg je juist hele mooie, onverwachte dingen terug vanaf de set, die je zelf niet eens had kunnen bedenken.

Wat is het leukste aan jouw vakgebied?
Het leukste aan mijn vakgebied is dat je de kijker op de juiste momenten de film helemaal in kan trekken, zonder het gevoel te geven dat dit door het geluid komt. Dat onbewuste gevoel is iets waar ik altijd naar streef. Bij indrukwekkende scenes wordt het geluid versterkt of juist helemaal weggetrokken, net welk gevoel je wil bereiken. Er bestaat geen handleiding voor de inhoudelijke keuzes die je kan maken. Alles staat in dienst van het verhaal dat je wil vertellen, je eigen visie en die van de regisseur. 

Waar haal je inspiratie uit? 
Voordat ik aan een film begin kijk ik altijd films met hetzelfde genre, dezelfde emotie of dezelfde stijl. Dan bespreek ik met de regisseur of we dezelfde kant op willen gaan of dat we een andere insteek hebben. Voorbeeld fragmenten zijn een handig hulpmiddel om met de crew ergens over te kunnen praten. Voor mijn afstudeerfilm ben ik bij sound designer Alex Booy langs geweest, omdat hij een soortgelijke film had gemaakt. Hij heeft veel handige tips gegeven die ik heb kunnen toepassen bij mijn eigen film.

Wat is het eerste dat je gaat doen na je afstuderen?
Eerst wil ik een paar weekjes rust houden. Vanwege Covid-19 zijn we een langere periode doorgegaan en was de planning behoorlijk vol. Ik hoop even bij te kunnen komen van dit hectische jaar, maar daarna wil ik natuurlijk weer vol aan de slag.

Wat zijn je toekomstplannen?
Ik wil mij gaan focussen op de postproductie. Ik heb gemerkt dat daar echt mijn hart ligt. Ik vind het leuk om te experimenteren met geluid en ontdekken hoe ik op die manier de film naar een hoger niveau kan tillen.

Terug naar lijst
Delen