Freija Hogenboom

Freija Hogenboom

Opleiding
Sound design
Lichting
2021
E-mail
freija@hogenboom.nu

Freija liep een post-productiestage bij Alex Booy en een setstage bij Simone Galavazi voor The Spectacular (VPRO).

Wat is je beste herinnering aan de filmacademie?
Tijdens het tweede jaar mocht ik voor de eerste documentaire oefening voor het eerst een 'echte' film vormgeven. We wilden daarbij een sportschool als een soort overheersende machine neerzetten (een vreemd maar uitdagend idee) en na de beeldmontage kon ik dan eindelijk in een studio aan de slag. We begonnen de dag door al het geluid dat er was weg te doen en vanaf nul te beginnen. Na een lange dag werken zit ik op de fiets naar huis en voelt het, ondanks een lange dag binnen zitten, alsof ik vlieg - het gevoel van iets nieuws creëren en de bijna magische combinatie van beelden en geluiden op zijn best. Nog steeds voel ik me soms na een goeie dag in de studio zoals toen. Je bent eindeloos bezig met het zoeken van geluiden en wanneer iets dan helemaal op zijn plek valt, is dat gewoon een geweldig gevoel.

Wat was de grootste verrassing van de afgelopen vier jaar?
Mijn grootste ontdekking was dat het werkveld een stuk minder onbereikbaar en eng is dan ik dacht toen ik hier voor het eerst binnen kwam lopen! Films maken voelt dan als een onwerkelijk soort iets, wat alleen mensen doen die helemaal weten waar ze mee bezig zijn. Maar langzaam kom je er achter dat al die mensen ook ooit ergens begonnen zijn, zonder te weten waar ze uit zouden komen. Een heerlijk gevoel, want dat betekent dat ik daar ook komen kan (en al een eindje op weg ben)!

Op welk project ben je het meest trots?
Het project wat tegelijkertijd ook mijn leukste project geweest is, namelijk mijn derdejaarsfilm onder regie van Lotte Salomons Jij, mijn zelfbewustzijn. Ik was nog nooit op zo'n inhoudelijke manier bezig geweest en de zoektocht naar de vertelling hebben we voor mijn gevoel met de hele crew gedaan, wat ontzettend leuk was! Na de beeldmontage volgde nog een geweldige ontdekking, want toen bleek dat mijn geluidsplan stevig stond en erg goed paste bij de montage. Er volgde een inspirerende periode tijdens het sound design waarbij we vooral bezig zijn geweest met de geluidswerelden en nog steeds ben ik erg trots op zowel de film als de ontwikkeling ervan.

Wat is het leukste aan jouw vakgebied?
Mijn vakgebied is er eentje die nou eenmaal het beste gedijt bij een bepaalde mate van onbekendheid. Een bezoeker van films kan het meest genieten van de geluidsvormgeving (en de film als geheel) wanneer hij of zij zich niet bewust is van de manipulatie die continu aan de hand is. Maar dit is nu juist wat geluid zo ontzettend leuk maakt! Want de grootste vraag waar wij mee bezig zijn is hoe we mensen kunnen laten voelen. Hoe kun je mensen iets laten voelen bij een ervaring die ze zelf nog nooit meegemaakt hebben? Hoe maak je een verhaal tegelijkertijd persoonlijk én universeel? Door terug te gaan naar de basis van emoties en die proberen uit te drukken, voer je je publiek mee in het verhaal. En dat gaat gewoon het allerbeste als ze kunnen vergeten dat het eigenlijk allemaal een constructie is. Dat spel, tussen realiteit, gevoel en constructie is wat mijn werk zo ontzettend interessant maakt.

Wat zijn je toekomstplannen?
Voor nu ziet het ernaar uit dat ik na de Filmacademie samen met mijn klasgenoot Coen Bruins op zoek ga naar een gedeelde werkplek, waar we de komende jaren aan de slag kunnen gaan binnen post-productie. Samenwerken is toch altijd fijner dan alleen, en ook projecten kun je goed met elkaar delen. Misschien zoeken we daar ook nog wel anderen bij, om zo een kleine (maar fijne) studio te creëren! En natuurlijk hopelijk veel mooie films te gaan maken.

Terug naar lijst
Delen