Artistic Research and Pedagogy in Times of Crisis - Pablo Martinez-Zárate

Pablo Martinez-Zárate's residency is een uitbreiding van zijn onderzoek als professor aan de Iberoamericana Universiteit van Mexico-Stad (Ibero), dat is gewijd aan kritische pedagogiek en experimentele mediapraktijk. De afgelopen jaren heeft hij als oprichter en hoofd van het IberoDocsLab (Laboratorio Iberoamericano de Documental) gewerkt aan wat hij noemt 'a practical critique of communication' - een poging om een methodologisch kader op te bouwen voor de uitvoering van artistieke onderzoeksprojecten en radicale pedagogische ervaringen binnen de universiteit.

Als onderdeel van zijn sabbaticalproject bij Ibero onderzoekt Pablo Martinez-Zárate de verschillende rollen die artistiek onderzoek en pedagogiek kunnen spelen in een wereld die wordt geteisterd door veelzijdige crises. Wat kunnen kunst en kunstonderwijs ons bieden om onze horizonten van mogelijkheden te verruimen? Door het engagement met verschillende artistieke gemeenschappen en door esthetische en narratieve verkenningen, onderzoekt Pablo deze vraag door het concept van excentrische pedagogiek, dat hij voor het eerst voorstelde in zijn boek Machines to Hear and Listen at the End of Time. Towards a Practical Critique of Communication (Universidad Iberoamericana, 2020).

Het begrip excentrische pedagogiek verwijst naar een pedagogische beweging die probeert te ontsnappen aan 'het centrum', zelfs wanneer dit een onmogelijke opgave lijkt. Geïnspireerd door verschillende Latijns-Amerikaanse tradities, suggereert deze pedagogische focus een blijvende behoefte om zich los te maken van machtsstructuren die pedagogische ervaringen kunnen conditioneren of dwingen. De eerste en laatste plaats van waaruit deze structuren worden ondervraagd is de verbeeldingskracht van de deelnemers, een verbeeldingkracht die zich verzet tegen comfortzones en die de grenzen van de expressie verlegt. Om dit te bereiken bouwt Pablo's benadering van excentrische pedagogie voort op kritische methodologieën, namelijk de poëtica van informatie, forensische verbeelding, media-archeologie, uitgebreide montage, en de esthetiek/ethiek van het camera-lichaam en de lichaamscamera.

Pablo Martinez-Zárate's residentie aan de Filmacademie zal zijn onderzoek verbinden met de interesse van het lectoraat in de pedagogiek van artistiek onderzoek. Hij zal dit doen door middel van gesprekken, workshops met zowel master- als bachelorstudenten, de productie van een video-essay, en de oprichting van een internationale studiegroep die in 2022 en 2023 bijeen zal komen om het transformerende potentieel van artistiek onderzoek en onderwijs te bespreken. Het werk tussen oktober 2022 en mei 2023 zal resulteren in een tentoonstelling en een mogelijke gezamenlijke publicatie met Ibero in Mexico-Stad.

Publicatie Eccentric Pedagogy (2023)

Jaar

2022

Terug naar lijst
Delen