Joey van Eykel
Joey van Eykel (Monnickendam, 1990) begon zijn studie aan de Nederlandse Filmacademie bij Sound Design, maar maakte na zijn eerste jaar de overstap naar Regie Documentaire. Zijn werk beweegt tussen documentaire en fictie en zijn achtergrond in geluid stelt hem in staat om auditieve en visuele elementen op een eigenzinnige manier te benaderen.
Thematisch richt hij zich vaak op de menselijke binnenwereld: psychologische pijn, vergankelijkheid en de spanningslijn tussen het persoonlijke en het maatschappelijke. Zijn films schuwen de confrontatie niet, maar dragen altijd het verlangen tot verbinding in zich.
In zijn derdejaars film VADERLAND (2024) portretteert hij drie Molukse vrijheidsstrijders en onderzoekt, met een nadruk op de gijzelacties van de jaren zeventig, hoe de mens tot het uiterste gedreven kan worden.
Voor zijn afstudeerfilm Moksha (2025) heeft Joey voor een andere benadering gekozen: een existentiële animatiefilm waarin het oosterse begrip 'Samsara', de eeuwige cyclus van leven, dood en wedergeboorte, wordt verkend.
Momenteel werkt hij aan een nieuw verhaal waarin een nieuwsgierig atoom op zoek gaat naar begrip en betekenis in een wereld die op de rand van zelfdestructie balanceert.