Immersive media/Visual effects (IMVFX)

De ontwikkelingen op het gebied van digitalisering volgen elkaar in rap tempo op. In steeds meer films wordt gebruikgemaakt van computeranimaties. Sommigen uit het vak zien dat als een bedreiging, de Filmacademie ziet het als een kans. Film en interactieve media vormen een vernieuwende en uitdagende combinatie. Deze media bieden een scala aan nieuwe mogelijkheden binnen de film.

 

Open dag: oriënteren

20 januari 2018

 

Open dag: verdiepen

10 februari 2018

experimenteren met nieuwe vertelvormen

De Filmacademie is de plek waar je kunt experimenteren met nieuwe vertelvormen en technieken. Er ligt een wereld van computertechnieken voor je open waarin je verhalen kunt vertellen door middel van 3D-animatie. Die wereld ligt letterlijk aan je voeten, want er is een nauwe samenwerking met internationale mediabedrijven, researchlabs en universiteiten. Verwacht geen gespreid bedje als je kiest voor deze studie. 

Immersive Media / VR / (Real-time) Animatie
Binnen deze richting richt je je op het vertellen van verhalen met behulp van real-time technieken zoals VR en real-time animatie. Virtual Reality (VR) is een zich snel ontwikkelende nieuwe beeldtaal, waarbij het mogelijk is een intense 3D ervaring te hebben via beeld en geluid. 

Als kijker/gebruiker ben je ondergedompeld/"immersed" in het verhaal. Je leert met behulp van software als Unity, Maya etc. een wereld te creëren waarin de kijker/gebruiker op kan gaan en een onderdeel van kan worden om zo het verhaal/de ervaring, nog intenser te kunnen beleven. Het verkennen van de narratieve mogelijkheden van de interactie met deze 3D wereld is een belangrijke pijler van het VR-curriculum.

Visual Effects 
Bij Visual Effects leer je 3D-beelden maken in de computer die vervolgens worden geïntegreerd in gemaakte live-action locatie- of studio-opnames. Je raakt vertrouwd met het draaien in een zogenaamde green screen-studio en leert de nieuwste real-time previsualisatietools kennen. Het stelt de makers in de gelegenheid om in een vroeg stadium te experimenteren met de camerapositie, de mis-en-scène, de locatie enzovoort.

Artistieke visie 
In beide richtingen werk je met de nieuwste software en technieken. Dat betekent niet dat je vier jaar lang alleen maar achter een scherm zit. Je werkt nauw samen met onder meer regisseurs en scenarioschrijvers. Hoe geef je vorm aan hun ideeën en plannen? En hoe presenteer je jouw werk aan hen? Het komt allemaal aan bod in deze opleiding. Je leert jouw kennis van software te combineren met een artistieke, inhoudelijke visie.

Opleidingsgegevens
Studielast240 EC
Studieduur4 jaar, voltijd
VoertaalNederlands
CROHO-code34733 (B Film en Televisie)
GraadBachelor of Arts (BA)
Delen