Aan het woord | studieleider Annemiek van der Zanden

Vlak voor de opening van IDFA 2018, het grootste documentaire-festival ter wereld spreken we Annemiek van der Zanden. Ze duikt ruim tien dagen lang het festival in en reist daardoor vanuit het donker van de bioscoopzaal de aardbol over en ziet  veel inspirerende, verrassende, verontrustende en grappige documentaires over mensen en situaties die je zelf niet zou verzinnen.  

Dit jaar is de openingsfilm Kabul, City in the Wind van de van oorsprong Afghaanse documentairemaker Aboozar Amini (1985). Maar in 2015 en 2016 was de openingsfilm van oud-studenten van de Filmacademie: Family Affair van Tom Fassaert (2005) en Stranger in Paradise van Guido Hendrikx die nog maar kort daarvoor was afgestudeerd (2014). Dit jaar dingen twee documentaires van de net afgestudeerde Lichting 2018 mee naar de prestigieuze IDFA studentenprijs en ontvangt Sophie Dros (Lichting 2015) het Prins Bernhard Cultuurfonds Documentaire Stipendium (€ 50.000). 

Reden genoeg om aan studieleider Annemiek van der Zanden te vragen waarom oud-studenten Regie documentaire van de Filmacademie het zo goed doen. Of eigenlijk: waarom moeten gemotiveerde jonge documentaire-makers zich aanmelden bij de Filmacademie?

Annemiek: "Eén van de belangrijkste redenen is dat je als regie documentaire-student aan de Filmacademie een hele specifieke opleiding krijgt en géén algemene met van alles een beetje (beetje camera, beetje geluid, etc.).  Je werkt als regisseur voortdurend samen met je medestudenten die zelf worden opgeleid tot cinematographers, editors, sound designers. Oftewel met mensen die binnen het vakgebied dat ze zelf studeren, tot de top van Nederland gaan behoren.

'Doordat deze samenwerking al tijdens je studie begint, krijg je niet alleen veel inzicht in de mogelijkheden van film, je krijgt ook een prima start als beginnende professional. De contacten die regisseurs tijdens hun periode aan de Filmacademie hebben opgedaan, blijven vaak een hele carrière bestaan.'
My Silicone Love
Het Zaad van Karbaat
At midnight plays a Dance-tune

Documentairemakers die op de Filmacademie hebben gezeten, houden niet alleen een goede band met de studenten uit hun lichtingjaar, ze houden ook vaak een goede band met de Filmacademie zelf. En dat komt weer ten goede aan het onderwijs voor nieuwe lichtingen documentairemakers. Een groot deel van het onderwijs dat je krijgt bestaat uit workshops, lessen en coaching van de beste makers van het land die hier vaak ook zelf gestudeerd hebben. 

Door de band die zij nog hebben met de Filmacademie is het voor ons makkelijk om contact te onderhouden en ze te betrekken bij het onderwijs. Kortom studeren aan de Filmacademie betekent dat je terecht komt in een school die nauwe banden heeft met filmmakers van deze tijd en met de professionele wereld waar je in gaat werken na de opleiding.

  • Peter en Petra Lataster wonnen met hun film De Kinderen van juf Kiet vele prijzen. Ze hebben hier afgelopen week een Masterclass gegeven en Petra geeft een workshop in het derde jaar.
  • Guido Hendrikx studeerde in 2014 af en zijn lange debuutfilm Stranger in Paradise was openingsfilm IDFA 2016 en draaide in de hoofdcompetitie, is later door VPRO uitgezonden
  • Tom Fassaert studeerde in 2005 af en geeft les, hij opende het IDFA in 2015 met A Family Affair, een film die hij ook aan Netflix verkocht.
  • Marina Meijer studeerde in 2016 af en won in 2017 de Karen de Bok Talent prijs van 25.000 euro, ze draait nu haar eerste documentaire voor de VPRO in Rotterdam. De film die ze afgelopen jaar op eigen houtje in Brazilië draaide is geselecteerd voor het IDFA dit jaar en aangekocht door de VPRO.

Maar dat is nog niet alles. Want ook de faciliteiten waar de studenten tijdens hun opleiding mee werken zijn van topniveau. Er zijn goeie studio's, camera's, de software is state of the art; je werkt met een budget (in je 4e jaar deels door de omroep ter beschikking gesteld) en bovendien krijg je bij je afstuderen een podium in EYE dat voor veel beginnende makers die niet aan de Filmacademie studeren vrijwel onhaalbaar is. 

'Oh ja, en dan nog even dit. De Filmacademie staat misschien bekend als een opleiding waarbij je 'toch niet' door de toelating heen komt. Laat dat je niet afschrikken. Het is een broodje aap verhaal.'

We hebben elk jaar plek voor 5 getalenteerde maar vooral nieuwsgierige, gemotiveerde en gedreven studenten die goed kunnen samenwerken en geïnteresseerd zijn in de wereld waarin ze leven. Als dat je aanspreekt, bereid je dan voor op de toelating en meld je aan, wij zijn ook heel nieuwsgierig naar welke verhalen jullie willen gaan vertellen. 

Van jezelf zeggen dat je de beste documentaire-opleiding van het land bent, is natuurlijk lastig. Dat kunnen alleen anderen bepalen. Wél kun je iets aflezen aan de prijzen die eindexamenfilms winnen in Nederland en daarbuiten én aan hoe young professionals het kort na hun afstuderen doen.

IDFA 2018

Meer IDFA

Delen