Regisseur Edson da Conceicao studeert af met een Filmacademie-hattrick: in maar liefst drie projecten schittert zijn naam op de aftiteling. In zijn korte dramafilm Mania vertelt hij het verhaal van een vrouw die leidt aan een heftige depressie. Een gedurfd onderwerp. En dan is het grootste deel van de film ook nog eens op de computer gemaakt. 

“Een klein beetje uitzoomen op de set kan een maand extra werk betekenen”
Edson da Conceicao

Het genre van een film heeft vaak grote invloed op de techniek en werkwijze die wordt gebruikt om het verhaal te vertellen. De meeste dramafilms worden ‘puur’ en documentair gefilmd, terwijl bombastische actiefilms vaak grotendeels bestaan uit computersimulaties.   

Voor de film Mania besloot Edson om die clichés eens flink door elkaar te schudden. Als drama-king probeert hij in al zijn werk een maatschappelijk thema centraal te zetten, maar hij wil ook graag werken met Visual Effects. Hij combineerde die twee en draaide vijf dagen in de studio voor een green screen, om een film te maken over postpartum depressie. Een aandoening die voorkomt bij vrouwen die pas zijn bevallen.

 “Visual Effects zijn een waanzinnige tool waarover filmmakers van deze tijd beschikken. Je ziet het vaak in films met draken, monsters en veel ontploffingen. Wij wilden graag een inhoudelijke film maken, maar heel artistiek en volledig in de studio. En oké, met een monster.”

Niet zo zwart/wit

“Ik vind drama een fantastisch genre om een compleet verhaal te vertellen. Ooit zag ik in het nieuws dat de burgemeester van Rotterdam, Ahmed Aboutaleb, een winkeldief in zijn kraag had gegrepen. De media waren lyrisch; ‘burgemeester grijpt dief!’ Maar waarom stal die jongen? Was het kattenkwaad of deed hij het om te overleven? Ik zeg altijd; ieder gehaat persoon is door iemand geliefd, en andersom. Drama leent zich perfect om een verhaal eens niet zo zwart/wit te vertellen. Bovendien kun je bij de kijker empathie creëren voor de bad guy, en dat is waanzinnig.”

Voor Mania koos Edson een heftig thema dat hij graag onder de aandacht wil brengen. “Ik vind het belangrijk dat mijn films een bepaalde urgentie hebben. Mijn vrouw is verloskundige en zo weet ik van dit onderwerp. Het komt voor bij 1 op de 8 vrouwen maar weinig mensen weten überhaupt van het bestaan af. Vaak blijft het bij huilbuien, maar het kan zich ook verder ontwikkelen tot lange depressies en zelfs psychoses. De vrouw in de film leidt aan zo’n heftige vorm. We hebben veel aandacht besteed aan de details, de hele setting van de film is een vertaling van de depressie. Zo zien de bergen eruit als een soort groot zenuwcentrum. En drijft de vrouw in een bootje op een zee van zand. Uiteindelijk ontsnapt er een demon uit haar lichaam en raken ze in een gevecht.”

The sky is the limit met een green screen. Je kunt iedere droom werkelijkheid laten worden. Maar toch werkt het soms ook beperkend zegt Edson.

“De uitdaging van draaien in de studio zit ‘m in de voorbereiding. Alles moet van te voren zijn bedacht. Elk shot en iedere camerastand. Het kost ongelofelijk veel tijd om een bepaald shot te ontwikkelen en een green screen op te vullen. Dus maak je uitgebreide moodboards op de computer en zijn de contouren van de film eigenlijk van te voren al gemaakt. Als je op de set besluit om toch een klein beetje uit te zoomen, betekent dat meer achtergrond om op te vullen. Dat kan zomaar een maand extra werk betekenen.”

Wie? Edson da Conceicao
Leeftijd? 31
Studeert? Regie Fictie
Haalt inspiratie uit de films Wolf en Black, en City of Gods. Bij die laatste zit je echt ín het verhaal. Een dramafilm pur sang.

Delen