Ben Zijlstra | studieleider Sound design

Ben begon zijn studie aan de HTS (werktuigbouw) maar studeerde daarna door op de Filmacademie (geluid en camera). Aansluitend werkte hij 17 jaar als freelance geluidsman voor documentaire en fictie films, o.a. De JurkKleine Teun06Zus en ZoIn het Huis van mijn Vader, Conducting MahlerElliot CarterLandschappen waar niemand van weet.... Sinds 2001 is hij studieleider Sound Design aan de Filmacademie. De kracht van de opleiding is een extreem inhoudelijke benadering van filmgeluid, waarbij geluidsconcept, geluidsopname, geluidsmontage en mixage als gelijkwaardige en onmisbare onderdelen worden beschouwd.

Ben Zijlstra publiceerde in 2016 ‘A Future for Sound Design’ het hoofdstuk over Sound Design van de Cilect uitgave: The 21st Century Film, TV & Media School: Challenges, Clashes, Changes. Hij verzorgde Keynote presentaties voor Cilect en Geect (respectievelijk de Internationale en Europese organisatie van filmscholen) over de inhoudelijke mogelijkheden van geluidsopname in relatie tot een geluidsontwerp: ‘Sound Design in Production Sound Recording’ en ‘The rule of one Invention’

Michel Schöpping | docent Sound design

Michel haalde zijn doctoraalexamen muziekwetenschap aan de Rijksuniversiteit Utrecht. Hij werkte onder meer als docent muziek in het middelbaar onderwijs en als koordirigent. Vanaf 1978 is hij werkzaam als componist, sound designer en re-recording mixer voor films als:
Bloody Mondays and Strawberry Pies (Coco Schreiber, Gouden Kalf Beste Documentaire 2008)
Khadak (Peter Brosens en Jessica Woodworth, Venetië Filmfestival, winnaar Golden Lion of the Future 2006)
De helaasheid der Dingen (Felix van Groeningen, Cannes Filmfestival Un Certain Regard 2009)
Schastye Moe (Sergei Loznitsa, Cannes Film Festival competitie 2010)
Altiplano (Peter Brosens en Jessica Woodworth, Cannes Filmfestival nominee Grote Prijs Semaine de la Critique 2009)
Vivan las Antipodas (Viktor Kossakovski, European Film Awards nomine
e 2011)
The Broken Circle Breakdown (Felix van Groeningen, Oscar Nominatie 2014)
Donbass (Sergei Loznitsa, Cannes Film Festival Regie Prijs un Certain Regard)
Home (Fien Troch, Venetië Filmfestival, winnaar beste regie, nominee Beste Film Horizon Awards)
Instinct (Halina Reijn, Competitie Locarno Filmfestival 2019)
Berlin Alexanderplatz (Burhan Qurbani, Filmfestival Berlijn Competitie 2020). 
Daarnaast was hij trainer bij het Torino Filmlab en EP2C. Sinds 2007 is Michel docent aan de Filmacademie.

Publicaties:
Towards a recommendation for a European Standard of Peak and LKFS Loudness, in SMPTE Motion Imaging Journal, April 2010, E. Grimm, R. Van Everdingen, M. Schöpping

Jillis Molenaar | docent Sound design

Jillis begon zijn studie op het Koninklijk Conservatorium in Den haag en studeerde daarna door op de Filmacademie, afdeling Sound Design. Na zijn afstuderen in 2003 verzorgde Jillis geluidsopnames en sound design voor diverse documentaires. (o.a. Untertage, 4-Elements, There is no Blue, Without Yellow and Orange, Life@Lowlands, Gevallen Engel, 3 Kameraden, Vandaag is net als Gisteren, Dansmariekes, Dik, Grote Genade en Sevko). Daarnaast was hij ook verantwoordelijk voor de geluidsopnames en/of de geluidsmontage voor korte fictiefilms en dramaseries. (Electriek, De Laatste Dag, Taxi656). Films waaraan hij werkte werden mede vertoond op verschillende nationale en internationale filmfestivals. Sinds 2015 is Jillis als docent verbonden aan de Filmacademie.

Giel van Geloven | docent Sound design

Giel studeerde in 1999 af aan de filmacademie, richting Sound Design. Sindsdien werkt hij als sound designer en re-recording mixer aan speelfilms (o.a. Broeders, Supernova, Matterhorn, Simon), dramaseries (o.a. Hollands Hoop, Ramses, De Daltons, A’dam E.V.A.) en documentaires (o.a. Wad, The Good Terrorist, De Leugen). Sinds 2019 is Giel docent aan de Filmacademie. 

Gastdocenten en coaches

Onder andere: Cilia Erens, Frank van der Weij, Vladimir Rakic en Jurre Haanstra. 

Delen