Beroepsperspectief Visual Effects

De functies waarin oud-studenten terechtkomen zijn zeer gevarieerd. Denk bijvoorbeeld aan VFX artist voor een Post Productiebedrijf, senior animator voor televisie en film (commercieel en niet commercieel), ontwerper van games (Playstation bijvoorbeeld) of VFX-supervisor bij speelfilms. Sommige oud-studenten starten een digitaal productiehuis, terwijl anderen werkzaam zijn als docent 3d grafisch. 

Het beroep- en werkveld van de VFX-designer, de compositor, de 3D-builder en de 3D-animator vraagt enerzijds om specialisten. Maar er is ook een verschuiving gaande richting generalistische specialisten. Dit zijn professionals die ervaring hebben in meerdere disciplines waardoor ze een complete scène uit een film kunnen opbouwen en deze kunnen afwerken tot een kwalitatief uitstekend eindresultaat. Budget speelt hierbij een belangrijke rol, waarom vier specialisten betalen als één generalist die kwaliteiten ook in zich heeft? 

Steeds meer studenten die afstuderen in Visual effects & Immersive media aan de Nederlandse Filmacademie, zoeken werk in het buitenland. Dit start al in het derde jaar met de keuze van een stageadres: twee-derde van de studenten loopt stage in het buitenland.

Beroepsperspectief Immersive Media

Voor Immersive Media ligt het beroepsperspectief wellicht nog verder open dan voor VFX. Momenteel is er alleen in Nederland al een groot tekort aan mensen met kennis in Unity en Unreal. Als je daar bovenop dan ook nog creatieve kennis hebt en ervaring in verschillende samenwerkingsverbanden, zal er een scala aan makers zijn die met je willen samenwerken. Ook de grote bedrijven in binnen- en buitenland op het gebied van VR zullen hoogstwaarschijnlijk werk voor je hebben. Er zijn tot op heden nog niet heel veel mensen afgestudeerd in IM van deze opleiding, maar daarvan zijn er al mensen terecht gekomen bij internationaal vermaarde bedrijven als Marshmellow Laser Feast en Ninja Theory in Engeland, of hebben een eigen studio opgericht.

 

Delen