Rosalien Hollestelle

Rosalien Hollestelle

Rosalien liep stage als productieleider bij Kort! Kamer 330 (regie Jenneke Boeijkink, productiehuis Bind Film, uitvoerend producent Marije Hondelink)
en als productiestagiaire bij productiehuis Room for Film.

Wat is je beste herinnering aan de filmacademie? 
Één van mijn beste herinneringen aan de Filmacademie is het draaien van mijn tweedejaars film Mehmet en Tim (Daniel Bakker, 2019). Dit was het eerste grote project op de Filmacademie, waarbij je voor het eerst op locatie mocht draaien. Tijdens dit project heb ik enorm veel geleerd, nieuwe vrienden gemaakt, maar vooral veel plezier gehad!

Wat was de grootste verrassing van de afgelopen vier jaar? 
De grootste verrassing van de afgelopen vier jaar is helaas de coronacrisis. Net als ieder ander heeft dit mijn onbezorgde filmacademie-leventje erg op zijn kop gezet. Echter geloof ik dat doordat alle films in onze lichting zijn ontwikkeld en geproduceerd in de coronatijd dit ons als lichting heel veel heeft geleerd. Ik hoop dat we deze lessen in de rest van onze carrières mee kunnen nemen.

Op welk project ben je het meest trots? 
Ik ben het meest trots op mijn beide afstudeerfilms De Pinpas (Thijs Bouman, 2021) en Yalda: de langste nacht (Faydim Ramshe, 2021). Beide projecten hebben we gemaakt met onwijs fijne crew. Beide films waren een grote uitdaging door de coronacrisis. Zo hadden we tijdens De Pinpas productioneel gezien de meeste uitdagingen. We draaiden namelijk midden in de lockdown terwijl alle winkels dicht waren en de avondklok net was ingevoerd. Ik ben enorm blij dat het toch gelukt is om het creatieve proces niet te laten beïnvloeden door deze uitdagingen. Bij Yalda: de langste nacht hadden we veel last van beïnvloeding van het creatieve proces door de onmogelijkheden van de coronacrisis. Ik ben echter enorm trots dat we er toch in zijn geslaagd om met de crew tot oplossingen te komen en ben daardoor nog trotser op de crew en de uiteindelijke film.

Welke wijze woorden hebben het meest indruk gemaakt? 
“Juist door het hebben van een leven naast film, kan je meer emotie in je films leggen” 

Wat is het leukste aan jouw vakgebied? 
Er zijn echt enorm veel aspecten die ik leuk vind aan productie, maar het werken met alle crewleden en het zijn van een vertrouwenspersoon voor alle crewleden springt er voor mij uit. Ik vind het prachtig om talent te herkennen bij mensen en hen vervolgens de mogelijkheid te geven om dit talent zo goed mogelijk te benutten. Ik vind het enorm bijzonder om tijdens het maken van een film een team te vormen bestaande uit allemaal mensen die goed zijn in wat ze doen en zo het beste in elkaar naar boven te halen. 

Waar haal je inspiratie uit?  
Ik kan veel inspiratie halen uit het kijken van films die inhoudelijk of qua productieproces minder goed gelukt zijn. Ik vind het heel leerzaam om te weten te komen wat er is fout gegaan tijdens het proces en zo te zien dat zelfs de grootste filmmakers fouten maken en elk project weer een nieuwe uitdaging blijft!

Wat is het eerste dat je gaat doen na je afstuderen? 
Ik hoop na mijn afstuderen eerst aan de slag te kunnen als assistent productieleider. Ik hoop zo in korte tijd veel te leren, veel nieuwe mensen te ontmoeten en bij veel verschillende productiehuizen een kijkje in de keuken te krijgen om er zo achter te komen welke werkwijze ik prettig vind. Hopelijk kan ik na een paar projecten als assistent productieleider een plekje vinden als junior producent bij een productiehuis.

Wat zijn je toekomstplannen? 
In de toekomst zou het me heel leuk lijken om zelf films te produceren. Uiteraard hoop ik projecten te kunnen realiseren met makers en thema’s die me nauw aan het hart gaan. Echter geloof ik dat je als producent naast het maken van een inhoudelijk goede film een verantwoordelijkheid hebt om tijdens het productieproces een goed, gezond en veilig werkklimaat te creëren. Daar zou ik me graag voor willen inzetten. Ik geloof dat ik nog enorm veel te leren heb en zou daarom graag als assistent willen werken om de mogelijkheid te krijgen om klein te beginnen en zo ruimte te hebben om fouten te maken.

Back to list
Share