Lichting 2015 presenteert fictiefilmplannen aan NPO

In september 2014 pitcht de afstuderende lichting filmstudenten haar fictieprojecten aan de werkgroep drama van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO). Op basis van de pitches beslissen de omroepen welke films ze financieel en inhoudelijk gaan begeleiden. De eindresultaten zijn in 2015 te bewonderen op tv in de serie Filmlab en op het Keep an Eye Filmacademie Festival.

Deze middag presenteren de studenten Regie fictie, Scenario en Productie hun ideeën aan de NPO-werkgroep. Voorzitter Robert Kievit (hoofd drama BNN-VARA) heet de studenten en docenten Henk Muller, Rob Arends, Jet Smit en Mart Dominicus welkom op het Mediapark.

Na elke pitch mogen de omroepen de studenten bevragen over hun plannen. De intentie is dat elke film een plek krijgt, maar er zijn geen garanties, wat zorgt voor de nodige spanning. Gelukkig zijn ze goed voorbereid en maakt de werkgroep na overleg achter gesloten deuren bekend dat alle films financiering krijgen. Student Jim Süter vertelt na afloop dat hij tevreden is over de middag: “Er was echte aandacht voor de pitches en werkelijke interesse vanuit de omroepen. Er werden scherpe vragen gesteld en ik ben gelukkig met de uitkomst van de pitch.”

Welke omroepen verbinden zich aan welke films?

Zij die de zee niet kennen
HUMAN zal de film Zij die de zee niet kennen begeleiden, een psychologisch drama over geloof en dood. Melle is opgegroeid in een katholiek Limburgs dorpje, wanneer hij gaat studeren in de stad stapt hij van het geloof af en heeft hij steeds minder contact met zijn familie en zijn beste vriend Lucas. Als Lucas overlijdt, valt Melle in een emotioneel gat. Bij zijn familie loopt hij tegen een muur op, ze geloven allemaal dat God een plan had met Lucas, maar Melle kan zijn dood geen plaats geven. Dan ontmoet hij Oscar.

Bobbie Koek (student Regie) licht toe dat de werkwijze van deze productie anders dan anders wordt: “We willen een experiment aangaan: er komt een nauwe samenwerking tussen de crew en de cast. Iedereen is vanaf het begin in dezelfde mate betrokken bij de ontwikkeling van het project, om zo de film en personages meer tot leven te laten komen. Vanuit improvisaties tijdens de repetities worden de dialogen ontwikkeld.”

Bonnefooi
Bonnefooi is een absurdistische en zintuiglijke roadmovie over vrijheid. Wanneer het vrachtschip van een teruggetrokken machinist wegens onderhoud de haven in moet, wordt hij gedwongen twee weken te overleven zonder geld of vaste slaapplek. Zijn stap aan wal mondt uit in een definitieve koersverandering.

Het team krijgt pittige vragen van de omroepen. “Ik voel naar aanleiding van de teaser iets zwaarders dan wat ik me voorstel bij het genre, blijft het in deze sfeer?” “Wat is precies de ontwikkeling die het hoofdpersonage doormaakt?” “Hoe maak je geloofwaardig dat hij geen geld en papieren heeft?” De studenten zijn net begonnen met het schrijven van het scenario, dus nog niet alles is helder, maar ze staan open voor advies. De VPRO zal het project gaan begeleiden.

Broker
BNN-VARA begeleidt Broker, een psychologische thriller met actie-elementen. Hugo verdient grof geld als illegale orgaanmakelaar. Wanneer hij oog in oog komt te staan met een ontsnapt slachtoffer van zijn dodelijke handel, kan hij zijn verstilde geweten niet langer negeren en besluit hij op explosieve wijze te breken met zijn verleden.

David-Jan Bronsgeest (Regie) laat de werkgroep weten: “De eerste jaren van mijn opleiding is me vaak geadviseerd om te zoeken naar onderwerpen die dichtbij me staan. Dat wil ik niet. Ik wil als regisseur juist een wereld neerzetten die nog niet bestaat, ook met deze film.” Scenarioschrijver Wander Theunis: “In het Nederlandse filmlandschap moet de inhoudelijke genrefilm zijn plek nog zien te veroveren. Aan deze strijd willen wij graag een steentje bijdragen: Broker is onze poging een gefundeerde actiethriller te maken; een mix van ballen en brains zoals wij die in eigen land vaker op het witte doek zouden willen zien.”

Na afloop van de presentatie is hij tevreden: “Het ging goed! Omdat we een mysterieuze thriller gaan maken, was het een beetje zoeken naar hoeveel van het plot we al in onze pitch wilden onthullen, maar we hebben ons project enthousiast en vastberaden neergezet.”

Saïd
Saïd is een psychologisch drama voor adolescenten. Saïd analyseert alles. Van de lagen van een Hästens-matras tot waarom het verkeerde pad niet altijd verkeerd hoeft te zijn. Als hij bijna schaakmat komt te staan, doet hij iets dat hij verafschuwt; hij wordt het vooroordeel, waartegen hij zich altijd heeft verzet.

Hetty de Kruijf (Regie) vertelt: “Ik houd ervan om onderwerpen van een andere kant te belichten. Met deze film willen we geen stereotype neerzetten, maar inzichtelijk maken dat niet iedereen gelijke kansen heeft. Als je continu behandeld wordt op grond van vooroordelen, is het dan niet logisch dat je je op den duur gaan gedragen naar dat vooroordeel?” De NTR is de omroep die het team hierin gaat begeleiden.

Ridder
Ridder is een drama over afscheid nemen van je verleden. Maik (23) beweegt zich als een zombie door het leven, alles lijkt aan hem voorbij te gaan. Hij vraagt zich af wanneer hij voor het laatst echt iets gevoeld heeft en belandt zo in een reis door z’n jeugdherinneringen. Tijdens deze reis moet hij de confrontatie met het verleden aangaan; de pijnlijke scheiding van z’n ouders die hij nooit heeft verwerkt.

Regisseur Jim Süter vertelt dat de film een persoonlijk verhaal is: “Het gaat over een periode in mijn leven waarin ik een gevoel van de-realisatie had, daarbij ervaar je de wereld als onecht. De film gaat over hoe je vervreemd kunt raken van de wereld als je je verleden wegstopt.”

Team Ridder krijgt te horen dat de KRO-NCRV de film begeleidt. Wat verwacht Jim van de begeleiding? “Ik hoop dat ze mee zullen denken, maar wel vanaf de zijlijn. Er zal waarschijnlijk een aantal checkup-sessies plaatsvinden, waarna we weer ons eigen ding kunnen doen. Dat lijkt me voor een eindexamenjaar ook het beste, niet teveel bemoeienis, maar wel het uitspreken van twijfels en aandachtspunten.”

Kompaan
AVROTROS begeleidt Kompaan, een zwart-komische roadmovie voor arthouse liefhebbers. Na uit het ziekenhuis te zijn ontsnapt, huurt Laura een auto om zichzelf dood te rijden. Een praatgrage, wildvreemde jongen met wie ze noodgedwongen een stuk moet reizen, stelt haar vastberadenheid op de proef.
 
Student Marielot van der Slikke (Scenario) vertelt over de pitch: “De vragen waren minder lastig dan ik had verwacht. Ik had wat abstractere vragen verwacht over de thematiek, maar de vragen gingen vooral over personages en het verloop van het verhaal. Gelukkig hadden we over al deze dingen al nagedacht.”

AVROTROS-dramaturg Mylene Verdurmen is blij dat haar omroep de film mag begeleiden: “Kompaan was mijn numero uno omdat het een mooie mix is van absurde humor en tragiek. Wij doen ook de films van Max Porcelijn en Michiel van Horn, in die zin past deze wel echt in mijn rijtje.”

The Space Between Us
The Space Between Us wordt de eerste motion capture animatie van de Filmacademie. Student Marc Nollkaemper (Regie/Scenario) vertelt met veel enthousiasme en gevoel voor drama het plot van de film: “De mens heeft de wereld onleefbaar gemaakt, hij wil de kieuwen van een meerman gebruiken om te kunnen voortbestaan in de zee. Juliette, een schoonmaakster in het onderzoekscentrum naar kieuwen, ziet meer menselijkheid in het beest dan in de mens en besluit het kieuwenproject te dwarsbomen door de meerman te bevrijden en terug te geven aan de zee.”

Mylene Verdurmen laat na afloop weten dat de AVROTROS de animatiefilm zal ondersteunen: “Ik ben bekend met het animatiegenre. Ik heb een keer een Rosto-film gecoproduceerd, en Bonifatius, ook een eindexamenfilm van de Filmacademie. Onze begeleiding zal bestaan uit hulp bij scriptontwikkeling en meedenken met de montage en soundmix.”

Delen