Nduka Mntambo | hoofd master programma

Nduka Mntambo is een beeldmaker die werkt in de tussenruimten van stedelijke ruimtelijke praktijken, experimenteel film maken en pedagogiek. Hij werkte als ontwerper van theater- en filmproducties, werkte voor de openbare omroepen, en is gepromoveerd in film. De installatie 'Asymmetries' die deel uitmaakte van zijn promotieonderzoek werd bekroond met de Humanities and Social Sciences Awards for best Best Visual Art Works 2020. Nduka's onderzoeksinteresses gaan over de vraag hoe de artistieke praktijk en onderzoek de epistemische lenzen waarmee we het stadsleven in steden van het 'globale zuiden' in het bijzonder begrijpen nieuw leven kunnen inblazen, en de poëtica en politiek van stedelijkheid in het algemeen. - https://ndukamntambo.com

belit sağ | kerndocent master programma

belit sağ studeerde wiskunde aan de Middle East Technical University in Ankara, Turkije en beeldende kunst aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam, Nederland. Haar achtergrond in bewegend beeld is geworteld in haar werk binnen video-activistische groepen in Turkije. Haar op onderzoek gebaseerde artistieke en bewegend beeldpraktijk richt zich op de rol van visuele representaties van geweld in de beleving en perceptie van politieke conflicten in Turkije, Duitsland en Nederland. Momenteel werkt ze aan een reeks vocale experimenten samen met allochtone vrouwen van kleur die de termen 'opacity' en 'delirious speech', bedacht door Éduard Glissant, onderzoeken. belit was resident artist in de Rijksakademie van Beeldende Kunsten (2014-2015), en het International Studio and Curatorial Program (2016- & 2019). Ze geeft sinds 2018 les in het team van de afdeling Critical Studies van het Sandberg Instituut.

Diana Toucedo | kerndocent master programma

Diana is een Spaanse filmmaker en editor, wiens praktijk zich op het snijvlak van film en onderzoek bevindt. Haar werk is geselecteerd voor filmfestivals zoals de Berlinale, San Sebastián International Film Festival, Nara International Film Festival, Sao Paulo International Film Festival, FIDBA, Pesaro of DocLisboa, en meer. Diana heeft tot nu toe meer dan 25 speelfilms gemonteerd, die onder andere in première gingen en bekroond werden op het IDFA in Rotterdam, Semaine de la Critique in Cannes en het Moscow International FF. Ze heeft series geëdit voor Netflix, HBO en Movistar. Momenteel combineert Diana dit werk met lesgeven aan de Pompeu Fabra Universiteit in Barcelona (UPF), haar functie als hoofd van de non-fictie afdeling van de Cinema and Audiovisual School of Catalonia (ESCAC), en volgt ze een praktijkgericht communicatiedoctoraat. Hierbij onderzoekt ze hoe bewegende beelden identiteiten, herinneringen, historische kristallisaties en sociale spanningen adresseren - www.dianatoucedo.com

Katarina Zdjelar | kerndocent master programma

Katarina groeide op in Belgrado en is momenteel gevestigd in Rotterdam. Haar werk, voornamelijk in het medium video, onderzoekt de manier waarop het ene lichaam het andere ontmoet als een plaats van weerstand en mogelijkheid, en wijst op de fragiele werking van collectieve actie in het heden. Stemmen, muziek, geluid en taal zijn de belangrijkste interesses in haar praktijk. Zdjelar heeft een MA in Fine Art van het Piet Zwart Instituut in Rotterdam, is afgestudeerd aan de University of Arts Belgrado en heeft een tweejarige residency aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam afgerond. Katarina vertegenwoordigde Servië op de 53e Biënnale van Venetië en nam internationaal deel aan tal van solo- en groepstentoonstellingen op onder meer de 11e Biënnale van Berlijn, Stedelijk Museum Bureau Amsterdam; Metropolitan Museum of Photography, Tokio; Stichting Frieze, Londen; Casino Luxemburg; De Appel, Amsterdam, MACBA Barcelona; MCOB Museum voor Hedendaagse Kunst Belgrado; Museum Sztuki Lodz. Ze won verschillende prijzen, meest recentelijk de MMSU Award van de 24e Zagreb Salon (2019), Dolf Henkes Prijs (2017), en ze was een van de genomineerden voor de Nederlandse Prix de Rome Award (2017, 2010). Katarina Zdjelar is daarnaast docent aan het Piet Zwart Instituut (MA Fine Art), de Willem de Koning Academie in Rotterdam en de Master Artistic Research (MAR) aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag - www.katarinazdjelar.net

Mieke Bernink | lector

Mieke Bernink studeerde filosofie en psychologie voordat ze aan haar journalistieke carrière begon. Van 1991 tot 1999 was ze hoofdredacteur van filmmagazine Skrien. Daarna (2001-2008) speelde ze een belangrijke rol in de ontwikkeling van het Nederlands filmbeleid als secretaris van de Raad voor Cultuur. Naast een groot aantal artikelen, beslaat haar werk een aantal boeken waaronder de tweede editie van The Cinema Book (BFI 1999),  Bewogen Beelden (Moving Pictures) door Johan van der Keuken (2001) en Fons Rademakers – scènes uit leven en werk (2003). September 2008 werd Mieke Bernink gevraagd de nieuwe masteropleiding van de Filmacademie op te zetten, die een half jaar later van start ging.

Kris Dekkers | algemeen coördinator Master of Film

Kris Dekkers studeerde Algemene Letteren (nu Taal- en Wetenschapsstudies)/ Vrouwenstudies aan de Universiteit van Utrecht en volgde daarna de post-HBO opleiding Culturele Bedrijfsvoering aan de AHK. Na gewerkt te hebben als producent en zakelijk leider bij verschillende theater- en dansgezelschappen, begon ze in 2001 bij de Filmacademie. Daar werd ze in 2008 gevraagd om de masteropleiding mede op te zetten, waarvan ze nog steeds algemeen coördinator is. Ook bij het Lectoraat treedt zij op als algemeen coördinator en ondersteuning van de Lector en de onderzoekscoördinator.  

Sabien Schütte | inhoudelijk coördinator Master of Film

Sabien Schütte zat twee jaar op de kunstacademie (schilderen) in Florence en Antwerpen voordat zij kunstgeschiedenis ging studeren in Amsterdam. Na haar afstuderen in 2003 was ze twee jaar werkzaam op de filmset bij het art department als rekwisiteur en set decorator (bij onder andere de film Leef en de dramaserie Vuurzee). Vervolgens werkte zij bijna 8 jaar als producente bij de experimentele tentoonstellingsruimte W139, hier was ze verantwoordelijk voor de coördinatie van alle tentoonstellingen, lezingen en feesten. Sabien werkte in 2016 mee aan de totstandkoming van het boek, De Kracht van het Theatrale Beeld, uitgegeven door de afdeling Scenografie van de Theaterschool. Sinds 2015 is Sabien betrokken bij de Master of Film als programma coördinator.

Gastdocenten

Michel van der Aa, Louis Andriessen, Wilbert Bank, Theu Boermans, Flip Bool, Elma van Boxtel and Kristian Koreman, Lonnie van Brummelen en Siebren de Haan, Reinier van Brummelen, Peter Delpeut, Mart Dominicus, Bruno Dumont,Sergei Dvortsevoy, Pol Eggermont, Cilia Erens, Sandra Fauconnier, Bruno Felix, Clara van Gool, Gert de Graaff, Johan Grimonprez, Hilde d’Haeyere, Auriea Harvey & Michaël Samyn, Jonas Hansen, Aliona van der Horst, Freek de Jonge, Rob van Kranenburg, David Lammers, Michiel de Lange, Stan Lapinksi, Babeth van Loo, Hermen Maat & Karen Lancel, Julien Maire, Hans van Manen, Hans van der Meer, Patrick Minks, Jos de Mul, Shirin Nashat, Tommy Pallota, Michael Pilz, Paul Pourveur, Corneliu Promumboiu, Anne Quirijnen, Steve McQueen, Quirine Racké & Helena Muskens, Maria Ramos, Horst Rickels, Frank Scheffer, Elmer Schönberger, Coco Schrijber, Uli Schueppel, Ulrich Seidl, Eyal Sivan, Jos Stelling, Molly Malene Stensgaard - Lars von Trier’s editor, Auke de Vries, Thomas Weynants, Wolfgang Widerhofer, Gertjan Zuilhof 

Delen