Internationalisering

De internationale filmindustrie ontwikkelt zich onder invloed van de technologische mogelijkheden in een hoog tempo als een werkelijk grensoverschrijdende creatieve industrie. Zowel geografisch als inhoudelijk. Je kunt in Azië een film opnemen, die geproduceerd is in Europa en wordt betaald door een Amerikaans bedrijf terwijl de regisseur ter plekke het materiaal van de vorige film in hoge kwaliteit binnenhaalt en daar monteert. 

De Filmacademie speelt in op deze ontwikkeling. Als academie én op het niveau van het onderwijs. Als academie betekent dat aansluiting tot stand brengen met relevante buitenlandse filmscholen op een dieper niveau dan bijvoorbeeld kennisuitwisseling of excursies. Voor het onderwijs betekent deze ontwikkeling dat binnen het reguliere curriculum, door de gehele leerroute heen, internationalisering meer dan tot nu toe gebruikelijk een logische en organische plek inneemt.

  • Het lesprogramma wordt internationaler georiënteerd door het geheel van de vierjarige bachelor opleiding heen.
  • Samenwerking met buitenlandse filmscholen binnen en buiten Europa wordt geïntensiveerd.
  • De Filmacademie neemt in het internationale veld van filmscholen (CILECT/GEECT) - zowel op het terrein van de inhoudelijke discussies, als op het terrein van bestuur - een zichtbare en verantwoordelijke positie in.

De masteropleiding van de Nederlandse Filmacademie kent per definitie een internationale opzet waarbinnen studenten, mentoren en docenten vanuit de hele wereld samenwerke

Internationalisering en onderwijs

Het professioneel samenwerken in of met een andere cultuur verdiept en verbreedt eigen expertise en inzichten. Dat kan een bron van inspiratie zijn en een stimulans voor het functioneren van aankomende filmmakers. Hierbij kan men denken aan (wederzijdse) excursies, festivalbezoeken en kennisuitwisseling in de breedste zin van het woord. Ook worden onze films regelmatig vertoond op internationale (studenten)festivals. 

Internationale samenwerking per studierichting

De eerstejaars studenten van Regie documentaire bezoeken het International Documentary Filmfestival Amsterdamen (IDFA) en het International Film Festival Rotterdam (IFFR). In het tweede jaar doen de studenten mee aan de IDFA Student route: een internationaal programma ontwikkeld voor studenten van Filmscholen uit verschillende landen. In het derde jaar gaan de studenten naar het International Student Filmfestival Sehsüchte in Potsdam-Babelsberg, Duitsland.

De studierichting Regie fictie werkt samen met de Hochschule für Film und Fernsehen (HFF) München, Duitsland. Er is een uitwisseling van zowel docenten als studenten van Regie Fictie naar de HFF.

De studieriching Productie van de Filmacademie werkt samen met een aantal internationale filmscholen: Royal Institute for Theatre, Cinema and Sound (RITCS) in Brussel, Hochschule für Film und Fernsehen (HFF) München, Filmakademie Baden Würtemberg en de National Film and Television School (NFTS) in Beaconsfield.
Verder bezoeken studenten een aantal (inter)nationale filmfestivals (o.a. Sehsüchte in Potsdam en MECAL in Barcelona) en de coproductiemarkten van het International Documentary Festival Amsterdam (IDFA), het International Film Festival Rotterdam (IFFR).

Via workshops, internationale (studenten)filmfestivals en excursies werkt de studierichting Scenario samen met de Filmacademie in Beijing, de National Film en Television School in Beaconsfield, Engeland en het Royal Institute for Theatre, Cinema and Sound in Brussel. Daarnaast ontvangt Scenario gastdocenten en sprekers uit de (internationale) filmwereld.

Elk jaar gaan de tweedejaars studenten Cinematography op excursie naar het vermaarde Camerimage camera festival in Polen. Daarnaast werken Cinematography-studenten samen aan projecten met de Filmacademie in Beijing en zijn er informele contacten met de filmacademies van Denemarken, Duitsland en Polen.

Een aantal studenten van de studierichting Production design lopen hun stage in het buitenland. In 2020 loopt er bijvoorbeeld een student in Portland een stopmotion animatie stage voor een project van Guillermo del Toro. Verder gaan studenten naar internationale Summerschools, zoals bijvoorbeeld het project “Camilla Plastic Ocean Plan”, een initiatief van Filmuniversität Babelsberg KONRAD WOLF.

In het tweede en derde jaar gaan alle studenten van Visual effects en Immersive media naar het FMX festival in Stuttgard. In het derde jaar gaan studenten op stage, ongeveer 40% van hen doet dit in het buitenland. Daarnaast komen er regelmatig  buitenlands docenten/gasten lessen of presentaties geven en besteden we veel aandacht binnen de lessen aan de huidige ontwikkeling op internationaal gebied.

Studenten van de studieriching Sound design bezoeken samen met de componisten van de Master Composing for Film het symposium The School of Sound in Londen. Met de Koninklijke Academie voor de Schone Kunsten van Gent werkt de filmacademie samen binnen eenjarige Engelstalige postgraduate opleiding EPAS: European Postgraduate in Arts in Sound.

In het derde studiejaar bezoeken studenten van de studierichting Montage het Sehsüchte International Student Film Festival, als onderdeel van hun excursie naar Potsdam, Duitsland

Internationale reizen medewerkers (vanaf september 2011)

Delen