De VRAcademy is een initiatief van de Nederlandse Filmacademie, de afdeling Visual Effects & Immersive Media. De VRAcademy is in 2017 gestart met als doel om innovatie en kruisbestuiving tussen educatieve instellingen en het bedrijfsleven te stimuleren. 

Studenten van alle academies van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten kunnen in eerste instantie op de VR Academy kennismaken met de nieuwste technieken, zoals VR, AR en Mixed Reality door middel van samenwerking. Ze ontwikkelen concepten buiten de gevestigde structuren en onderzoeken daardoor wat die nieuwe technieken binnen hun eigen vakgebied voor ze kunnen betekenen. Juist die crossovers met andere academies zijn van belang. 

De Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (AHK) stimuleert en ondersteunt projecten waarbij interdisciplinariteit onderzocht en ontwikkeld kan worden. Naast de Nederlandse Filmacademie die in dit project een voortrekkersrol speelt, zijn ook de andere academies van de AHK hierbij betrokken.  

De VRAcademy heeft onderdak bij en is onderdeel van VRBASE. Deze incubator richt zich op het ondersteunen van start-ups en freelancers op het gebied van VR en AR (virtual en augmented reality). De community die hier, ook letterlijk, ontstaat biedt mogelijkheden. VR BASE en de VRAcademy zijn gevestigd op het Marineterrein in Amsterdam.

Team VRAcademy

Nikki van Sprundel | docent Immersive Media & VRAcademy

Nikki van Sprundel studeerde in 2015 af bij de VPRO met een onderzoek naar VR Storytelling, waarna ze vooral de drang voelde om haar opgedane kennis en denkwijzen te delen. Ze heeft gewerkt met verschillende regisseurs voor wie VR maken nieuw was en hen wegwijs gemaakt in de nieuwe beeldtaal en mogelijkheden. Ook heeft ze een aantal eigen VR producties geregisseerd en van 2017 tot en met 2021 was zij curator van de Church of VR bij VR Days Europe.

Nikki van Sprundel is sinds 2017 gastdocent in VR Storytelling bij de Filmacademie en heeft daarmee de start van de VRAcademy meegemaakt. Sinds 2019 is zij in dienst bij de VRAcademy als docent. Sinds 2021 leidt zij samen met Jilt van Moorst de VRAcademy. Zij richten zich nu op het verder uitbreiden van de VRAcademy werkzaamheden en de vernieuwing van de specialisatie Immersive Media binnen de studierichting Visual Effects & Immmersive Media van de Filmacademie.

Jilt van Moorst | docent Immersive media & VRAcademy

Na zijn studie Interaction Design (HKU) ging Jilt aan de slag als creative technologist. Naast het technisch realiseren en programmeren van veel interactieve installaties, games en applicaties, is hij ook actief als audiovisueel kunstenaar. Via zijn zelf ontwikkelde VJ software Flowmotion kwam hij in contact met Philips, waar hij veel met 3D gedaan heeft. Ook is hij werkzaam in de filmwereld waar hij onder andere werkte met Peter Greenaway en Roland Emmerich. Daarnaast heeft hij aan een aantal grote VR producties heeft gewerkt en combineert audiovisuele kunst, VR en performance met Sonotrope.
Jilt is sinds 2004 werkzaam bij de Filmacademie en heeft samen met Harry Schreurs de Immersive Media afdeling en VRAcademy opgezet. Sinds 2021 heeft hij samen met Nikki van Sprundel de leiding over de VRAcademy.

Rudi Nieuwenhuis | docent Visual effects & Immersive media

Rudi is tijdens zijn studies Sociale- en Economische Psychologie van de digitale straat geplukt door een headhunter en zo de media creation branche ingerold. In het begin vooral voor interactieve producties maar steeds meer richting 3D animaties, veelal voor commercials en organisaties in de culturele erfgoedsector. Vanwege zijn kennis en ervaring met Houdini werd hij als gastdocent uitgenodigd bij de filmacademie. Daar is hij sinds 2011 de vaste docent voor Dynamics in Houdini. Naast zijn lessen is Rudi ook nog zeer actief in het werkveld.

Gastdocenten

VRAcademy werkt verder met vele gastdocenten, waaronder Victorine van Alphen, Kuba Jekiel, Axel Borghuis, Aron Fels, Dajo Brinkman, Paula Strunden, Malou Minkjan en Joelle Galloni.

Delen